Ski-Doo har minst sagt mange nyheter for 2026, og en modell som fikk mange oppdateringer er Ski-Doo Backcountry X 850. Med flere nyheter skal kjøreegenskapene nå være forbedret, og vi i Sledtrax benyttet anledningen til å teste denne modellen for akkurat det den er ment for – her er våre første inntrykk av maskinen!
Hva er nytt?
Ser man foran på Ski-Doo Backcountry X 850, finner man nå RAS RX 43” forstilling med styrespindler som er inspirert av racingsnøscooteren RS. Den har nå en flatere vinkel på både støtdempere og A-armer, noe som skal gjøre at scooteren er mer stabil i svingene.
Den er også utstyrt med Pilot RX-ski – en bredere ski med kjøl i to nivåer som gir godt grep på hardt underlag, samtidig som den høyere profilen på den andre kjølen gir feste i løssnø. Sist men ikke minst har Ski-Doo oppdatert den 10,25” store skjermen med innebygd GPS.
Dette liker vi!
Vi synes Backcountry er blitt mer stabil på leden – den tåler å presses hardt før den tipper over på en ski, og man får god feedback i styret om hvor mye skiene griper. Backcountry X har dessuten god oppbevaring ved instrumentpanelet – et større rom enn på for eksempel løssnømodellene. Vi må også trekke frem de fantastiske kontrollene, som fungerer sømløst med den store og moderne 10,25” skjermen. Man kan enkelt endre innstillinger under kjøring uten å måtte se ned eller lure på hvor man trykker.
Her er vi ikke helt enig
Selv om Ski-Doo påstår at dette er en 50/50 crossover, mener vi at de nye oppdateringene har gjort modellen mer ledfokusert – på bekostning av løssnøegenskapene. Dette er nå en fantastisk snøscooter for løypene, og vi trivdes svært godt på den. Men vi kan ikke påstå at løssnøkjøringen gir samme rolige opplevelse. Her føles maskinen litt malplassert – selv om den selvsagt kommer seg frem.
Dette overrasket oss
Selv om den Ski-Doo Backcountry X 850 vi testet var utstyrt med vindskjerm og håndbeskyttere som får den til å se litt touring-aktig ut, og den hadde de enklere KYB 36 Plus-demperne, føltes maskinen svært leken i løypa og taklet små hopp uten problemer. Den skuffende overraskelsen var derimot at akkurat denne modellen ikke tilbys i Skandinavia – i stedet får man den mer påkostede X-RS, med en startpris på 258 900 kr. Ønsker man et mer budsjettvennlig alternativ, er det Adrenaline-modellen – men den er ikke likeverdig, med 600R-motor, RAS X-forstilling og enklere dempere. Vi mener rett og slett at det mangler en mellommodell for Skandinavia.