Vår lidenskap, Vårt ansvar
FRIÅKARE PÅ RIKTIGT – ER DU KLAR FOR EN NY SESONG?

Både temperaturen og løvet har begynt å falle, og de første frostnettene er allerede passert. Endelig nærmer vinteren seg igjen – og med den, mye herlig tid bak styret sammen med kompisene!

Hva gjør jeg for å forberede meg til sesongen?
Først konstaterer jeg at den treningen jeg skulle gjøre i sommer, ikke ble noe av – igjen. Med maks 2–3 måneder til det går an å frikjøre, er det nå høy tid å legge inn et ekstra gir. Som dere alle vet, er frikjøring på snøscooter ekstremt fysisk krevende. Jeg vil orke å kjøre mest mulig i vinter og samtidig redusere skaderisikoen de gangene jeg garantert kommer til å ta tvilsomme beslutninger ute i terrenget. «Skogsgym» er en favoritt, og en skikkelig bra variant er å hjelpe til frivillig med å rydde snøscooterløyper. Har du mulighet, ikke nøl med å bidra i den lokale foreningen – trening kombinert med nytte! Uten alt det frivillige arbeidet rundt om i landet ville vi ikke hatt mange mil med løyper i Sverige.
Jeg (les: min forhandler) sørger for at både scooteren og utstyret på den (som for eksempel støtdemperne) er servet og klar for snøen. Jeg går gjennom min personlige utrustning: Fungerer hjelmen, eller må den byttes? Husket jeg å ta ut batteriene av sender/mottakeren i vår, slik instruksjonsboken sier? Ser wiren i søkestangen hel ut? Må jeg supplere førstehjelpsutstyret med noe som ble brukt i vinter? Det er alltid gøy å kjøpe nytt utstyr – og med litt flaks finner jeg noen nye gadgets.
Når løvet har falt fra trærne, er det et perfekt tidspunkt å bruke dem til å begrave sender/mottakere hjemme på plenen. Supert for å friske opp kunnskapen om søk – gjerne sammen med noen av dem jeg vanligvis kjører med. Jeg sjekker også om noen av kursene jeg lenge har tenkt å ta, blir arrangert i vinter. Og så gjør jeg alvor av det og melder meg på.

Helt ny skredutdanning for snøscooter!
Når vi snakker om kurs: SVELAV (Sveriges Lavinutbildningar) har sammen med ambassadører for Friåkare – på riktigt! utviklet en helt ny skredutdanning direkte tilpasset frikjøring med snøscooter. Den erstatter den nåværende «Friåkning 1 Snöskoter», som i bunn og grunn var en tilpasning fra ski/snowboard.
Allerede i vinter brukte vi (Martin Borg, Tyler Curtis og jeg) hele redaksjonen i Sledtrax som prøvekaniner for å pilotteste denne nye utdanningen. Alle besto, og jeg kjenner stolthet over å kunne si at alle i Sledtrax nå har en form for formell utdanning om skred og skredterreng.

Kamerat-redning
For dere som tidligere har tatt SVELAV Friåkning 1 Snöskoter, kommer det i år enda ett nytt kurs – SVELAV Kammeratredning. Det er en endagskurs som har som mål å fordype kunnskapen din om kameratredning, men også repetere og friske opp det du allerede kan. I løpet av høsten lanserer SVELAV en ny nettside med mer informasjon (og mulighet til å bestille plass) for begge disse kursene.

Hvor god er du til å kjøre snøscooter?
«Ikke god nok» er mitt spøkefulle standardsvar på det spørsmålet – det er alltid noe å bli bedre på! Går det i det hele tatt an å bli utlært? For folk som meg, som drives av utvikling, er det bare enda en grunn til at frikjøring på snøscooter er en fantastisk aktivitet! Allerede nå før sesongen har jeg satt meg mål for ting jeg vil lære eller mestre fullt ut.
Hvis jeg skal svare mer seriøst og objektivt, er det veldig vanskelig. Det er ekstremt subjektivt og avhenger både av personligheten din og hvem du vanligvis kjører med. Er du overlegent best teknisk i gruppa, overvurderer du kanskje ferdighetene dine – og motsatt.
Hvorfor er spørsmålet relevant? I denne konteksten, personlig utvikling, kan svaret være en motivator som gjør kjøringen enda morsommere. I andre sammenhenger kan svaret hjelpe ved for eksempel gruppeinndeling for å maksimere opplevelsen. Det kan gi deg en fordel ved jobbsøking som innebærer snøscooter, og som arbeidsgiver eller oppdragsgiver kan det være en del av kravene for et tryggere arbeidsmiljø og/eller tjenester. Og vi må jo ikke glemme «skryterettighetene» overfor kompisene!
Den svenske bransjeorganisasjonen BOHST har av alle disse grunnene utviklet en objektiv og konkret vurdering av ferdighetene dine når det gjelder å håndtere en snøscooter. Flere ambassadører for Friåkare – på riktigt! har vært dypt involvert i arbeidet med å lage både testen og nivåene.
Les mer og ta testen på: https://fardighet.bohst.se/

3 + 1 kjappe spørsmål til en annen Friåkare – på riktigt!
Først ut til å svare på «3 + 1 kjappe spørsmål» er Jonas Sjögren fra Sälen. Jonas har vært profesjonell snøscooterguide i over 20 år. Gjennom selskapet sitt, Sälens Skoter & Motoraktiviteter, leier han ut scootere, arrangerer guidede turer og opplevelsesturer. I tillegg til å være lidenskapelig frikjører, engasjerer han seg i ulike organisasjoner og foreninger, og er instruktør for guide-, skred-, kjøreteknikk- og førerkortkurs.
1. Utover å fikse selve snøscooteren, nevn én ting du alltid gjør om høsten for å forberede deg til sesongen?
Jonas: Går gjennom og kontrollerer utstyret jeg alltid har med meg på fjellet, som for eksempel førstehjelp, sag, skredsikkerhetsutstyr osv.
2. Du har selvsagt mye utstyr med deg på fjellet for å løse ulike situasjoner. Hvis vi ser bort fra det du alltid har med til hverdags, og du måtte velge kun én ting – hva ville det vært?
Jonas: Vanskelig, men jeg må nok si førstehjelpssett.
3. Hvilken av alle kursene du har tatt i livet, vil du si er det viktigste for frikjøring på snøscooter?
Jonas: Det er nok en av alle skredkursene jeg har tatt, jeg kan ikke si nøyaktig hvilket. Den kunnskapen har flere ganger reddet meg fra potensielt veldig farlige situasjoner.
+1. Hvis du bare får nevne én ting – hva mener du er den største trusselen mot frikjøring i Sverige?
Jonas: Folk uten respekt og som mangler sunt vett.

Snart Snøscooterens Dag
Om bare noen uker er det Snøscooterens Dag, og abstinensen kommer virkelig til å gjøre seg gjeldende. Jeg håper å treffe mange av dere lørdag 25. oktober når vi alle drar ut for å støtte våre lokale forhandlere. Så er det ikke lenge igjen før snøen ligger på bakken! Hvis vi kollektivt holder gasstommelen, får vi kanskje en tidlig vinter – og en skikkelig bra og lang en!
Vi sees på fjellet!
Rickard Lövgren
Ambassadør for Friåkare – på riktigt!
