En utrolig spennende sesong er over og vi har hatt det kult, Arctic Cat M858 har levert over forventningene på flere områder, men vi har også områder hvor vi ønsker oppdateringer. Så hvor leverer den og hvorfor? Hva burde gjøres annerledes og hvor ønsker vi forbedringer? Hvor fungerer maskinen best og hvilken type kjøring passer den for? Masse spørsmål og enda flere svar finner du her i vår siste artikkel om dette beistet!
Imponerende førsteinntrykk
De aller første milene på sesongen gikk over all forventning, med ulike snøforhold så ble vi testet på alle ulike måter tidlig, men vår Arctic Cat M858 leverte på et imponerende vis. Vi har her en lettkjørt maskin som er presis, balansert og komfortabel med etter veldig kort tid! G8-displayet var fascinerende bra, her gikk det og trykke seg bort i alle mulige innstillinger, som å ha med pc’en på fjellet. Har fått god nytte av den. Hvor smal og liten skuteren ser ut, men også følelsen når vi kjører den er spesiell, nesten som å kjøre en barneskuter med masse power!
Hva finner vi som aller best på maskinen?
Om vi tar noen skritt tilbake og tenker over hva vi liker aller best, så vil jeg først fremheve hvor forutsigbar den er på skrå i bratte sider. Monorailen tilbake til ascender chassiset kunne føles ustabil og hadde tendenser til (wash-out), med catalyst chassiset så har vi en utrolig balansert og forutsigbar skuter! Andre ting og nevne er den korte tunnelen i kombo med et insane belte, skuteren her kaster deg rundt som en filledukke om du ikke er klar for raske rotasjoner. Enestående skjerm uten begrensninger gjør dager på fjellet fantastisk. Den nye 858-motoren leverer kraft nok til alle utfordringer vinterfjellene utsetter deg for. Atac-demperne er også enestående rått og enkelt, flittig brukt gjennom hele sesongen.
Hvor ønsker vi oppgradering eller forbedring?
Her har vi først og fremst ATACH-systemet på tunnelen som er tungvindt og anvende, skal du av å på med vesken på fjellet så kan vi finne det vanskelig å klikke det på plass, det samler seg snø og is i de små hullene som vesken skal sitte i. Stigtrinnene originalt samler for mye snø og is, disse byttet vi til Arctic Cat sine oppgraderte stigtrinn som er av helt annet kaliber. Variator-oppsettet er for snilt, den kan virke litt sløv i begynnelsen, et enkelt bytte av primærfjær gjorde utrolig stor forskjell og her vet vi Arctic Cat vil komme med justeringer frem i tid. Arctic Cat M858 skulle også gjerne hatt en oppgradering på styret, der har knappene for revers, håndtagsvarme osv lett for å bli vanskelig i bruk ved snø og is oppsamling.
Oppsummering
Arctic Cat M858 i 146” lengde med Atac demperne er en fantastisk maskin og mest imponerende er at vi ikke har hatt noe problem gjennom sesongen. Vi forventer alltid en haug med barnesykdommer, men her har vi kunnet kjøre hver helg gjennom sesongen uten besøk på verksted! Oppsummert så er dette en maskin som er kommet for å bli, vi ser helt klart at dette bare er starten på noe utrolig bra! I skrivende stund vet vi også nå at Arctic Cat får nye eiere med en helt ny 2026 line-up hvor vi ser en hel del endringer og valgmuligheter for neste sesong! Spennende tider i vente, bare å glede seg på ny vinter og smøre seg med tålmodighet!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut Jethwear