For meg personlig er det helt klart mountain-segmentet som vekker størst interesse, derfor er det ekstra spennende og kunne prøve en spennende nyhet i allround segmentet. Er Arctic Cat Riot 858 146” en maskin å regne med i puddersnøen, eller er den bedre egnet for ledkjøring. En gigantisk nyhet i bransjen er et faktum og derfor er vi i Sledtrax her for å kvele din nysgjerrighet og besvarer alle dine spørsmål!
En haug med inntrykk på leden
Vi planlegger turen for dagen og begir oss ut på leden, noe som naturligvis er første steg mot fjellet. Vi merker tidlig at 858-motoren har langt mer å gå på enn fjorårets 600 og enda mer spennende er det da vi fikk høre at vekten på en større motor er gått ned. Gasspådraget er ikke altfor aggressivt, men topp-registeret er helt kanon, noe jeg beundrer langs leden.
Med kortere kammer og en bredere forstilling enn hva jeg er vant med så blir dette en lekfull og fartsfylt tur. IQS demperne som er justerbare på styret virker helt fantastisk og svelger unna hver hump og sving vi passerer gjennom. For ikke å glemme at Arctic Cat Riot 858 146” er utstyrt med en form for mekanisk servo som vi ikke finner i mountain maskinene, dette gjør skuteren utrolig lettkjørt og lett håndterlig!
Holder forventningene i løssnøen?
Puddersurfing og løssnøkjøring er noe jeg er godt vant til, spørsmålet er hvordan Arctic Cat Riot 858 146” håndterer disse utfordringene. Etter noen mil langs leden tester vi maskinen i et mer utfordrende terreng. Vi har som sagt tidligere kortere kammer og bredere forstilling hvor vi merker noen utfordringer sammenlignet med Mountain Cat´n. Selv om vanene ligger hos en smalere skuter klarer vi etter hvert og få dreisen på denne maskinen også. Den håndteres overraskende nok ganske likt som en mountain maskin og fungerer virkelig bra. Med kortere kammer flyter vi greit oppe på snøen, men ved litt tøffere løssnøkjøring må vi forsøke og holde mer flyt og hastighet på maskinen. 39” forstillingen blir vi fort vant til og blir ikke lengre noe uvane.
Flotte detaljer og finesser
Arctic Cat Riot 858 146” finnes i flere utgaver, men akkurat denne er fullspekket med finesser og detaljer. Et fresht utseende og flotte farger er ikke alt vi ser på denne maskinen. Vi har IQS demperne som sagt tidligere styres disse enkelt fra styret og gjør kjøreopplevelsen magisk da du på farten enkelt kan stille inn både demperne framme men også bak. G8 Garmin skjermen er en het nyhet! Bare at vi har en integrert skjerm fra et gigantisk og veletablert selskap som Garmin sier vel sitt! Her har du uendelig med valgmuligheter og innstillinger. Du kan åpne nettleser og google ting, bruke gps og kart, se instrumenter og feilkoder samt mye mer. Elstart er også noe vi setter stor pris på! Atach heter det nye systemet Arctic Cat har tatt fram hvor du har et bredt utvalg av vesker og tunnelbager som enkelt monteres på tunnelen, fikk ikke sett stort på det nå, men det kan dere lese mer om under sesongen. Elstart er enda en genial ting vi finner på denne maskinen.
Oppsummering
Med en helt ny plattform, motor og display samt mange andre detaljer så har Arctic Cat Riot 858 146” kommet for å bli på markedet, trolig vil denne maskinen treffe markedet i Scandinavia bra! Detaljer, finesser, komfort og kraft er fire ord jeg vil trekke fram rundt denne skuteren. Vi opplever maskinen som allsidig og brukervennlig samtidig som den er letthåndterlig. En fantastisk maskin som sprer mye glede både på leden og utenfor!