Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

CAN-AM OUTLANDER PRO XU HD7

En varm og herlig sommerdag fikk vi muligheten til å låne en av Cam-Am’s nyeste 4-hjulinger, en ATV som ikke bare har et lekkert design, men også mange bruksområder. Etter et raskt besøk hos SN-motorservice i Boden var vi klare for en heldag med Can-Am Outlander Pro XU HD7. En hjuling som ifølge spesifikasjonene er klar til å erobre både skog og mark!

I butikken 

Etter en hyggelig mottakelse i butikken ble vi henvist til dagens kjørekamerat. En Can-Am Outlander Pro XU HD7 sto og ventet på oss i den nye hallen, med en tøff militærgrønn farge og lekre LED-lys ga den raskt et positivt inntrykk. Dette er en maskin som på papiret lovet både kraft og utholdenhet, nok til å møte sommerens alle utfordringer med glans. Vi tenkte å benytte anledningen til å sette den på prøve gjennom dagen og se hva den duger til.

Opp og avsted 

Med Rotax HD7-motor under skallet regnes denne hjulingen som en av de kraftigere i Can-Am’s flåte. Den nye motoren har en god lyd og lite vibrasjoner, til tross for at dette er en ensylindret motor, føles den utrolig fin i gang. Takket være at motoren er betydelig slankere enn sin forgjenger, har man nå kunnet montere P-drive variatoren på Outlanderen. Det er med andre ord samme type variator som sitter på snøscooterne, noe som gir ingeniørene helt andre forutsetninger. De første meterne fra butikken til skogspartiet føltes veldig positive og ga oss en pekepinn på hva som ventet.

Ut i terrenget 

Når vi vel kom frem til området vi skulle kjøre denne dagen, ble vi litt ekstra ivrige. Her fantes det mange små veier og kuperte områder. Vi så også bakker der 4-hjulsdriften kunne settes på prøve. Da vi begynte å kjøre Outlander Pro XU HD7 i terrenget, viste den seg å være like smidig som kraftfull. Den dynamiske servostyringen (DPS) gjorde at både kurvetaking og manøvrering i skogen føltes trygge. Den innsprutede HD7-motoren reagerer alltid raskt på gassen og leverer god respons i alle situasjoner. Visste du at det går an å stille både motor og styring i tre forskjellige nivåer avhengig av hvordan du skal bruke den? Motoren har arbeid, standard og et sportsmodus, DPS servostyringen stilles enkelt fra litt tregere til lettstyrt som et komplement for å tilpasse firehjulingen til oppgaven.

Dagens kjøring

Denne dagen testet vi mest fornøyelseskjøring og fremkommelighet, man merker forskjell på begge fronter kontra forrige generasjon av Outlander. Vi må også si at den føles utrolig lettkjørt, enten du tuller rundt eller skal kjøre over hindringer. Vi benyttet anledningen til å se hvordan den klarte seg i en lengre bakke med urolig og steinete underlag. Her fikk vi også teste å kjøre med visco-4lok, hvor 4-hjulsdriften blir diffet. Det, kombinert med de hevede A-armene rundt om, gjorde at vi kunne smyge opp der det var ganske bratt. Dette lover godt for de som jobber i skogen eller skal dra hjem en elg til høsten.

Oppsummering

Etter en hel dags kjøring begynte det å bli tid for å takke for seg og vende tilbake mot butikken. Det var med en positiv følelse i kroppen at vi konstaterte at Can-Am Outlander Pro XU HD7 hadde klart dagens utfordringer med glans. Foruten å være lettkjørt, arbeider den nye motoren og drivverket veldig fint sammen, ingen rykk og kraften er der når man trenger den. For alle som søker en pålitelig, sterk og allsidig ATV for sommerens og høstens eventyr, føles Can-Am Outlander Pro XU HD7 som et utmerket valg!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen