Sledtrax Tester
HONDA TRX 520 RUBICON
Det var på tide å produsere ved for neste vinter, som skal brukes til å varme en frossen kropp i en oppvarmet badstue. Stokker skulle dras fram og ved skulle kløyves, tunge arbeidsoppgaver som krever en kompetent og pålitelig arbeidskamerat for å løse oppgaven. En perfekt dag for å teste vår langtestmaskin Honda TRX 520 Rubicon i sitt rette miljø!
Dagens første oppgave
Hondas klassiske knallrøde farge kan være delende, men undertegnede synes den er virkelig lekker! Honda TRX Rubicon 520 utstråler robusthet og arbeidsvilje. Dagens første oppgave var å dra ut til skogen hvor vårens stokker lå og ventet på å bli dratt hjem for så å kappes og kløyves til ved. Med fullastet vogn begynte det virkelige arbeidet for vår firehjuling, turen hjem gikk gjennom kupert terreng på en sti i skogen. Hondas 518cc ensylindrede motor føles sterk og har et godt register, hindrene og bakkene vi passerte på veien hjem var ingen utfordring. På vei ut passerte vi en ujevn del som føltes vanskelig og bekymret oss litt, men med en enkel tommelbevegelse la vi til differensialen for firehjulsdriften, og på første gir smøg vi oss gjennom partiet med noen utfordringer. Siden vår Honda er utstyrt med EXPLORE-pakken, har den både underbeskyttelse og brystplater under maskinen, noe som føles betryggende i slike situasjoner. Uten dette kunne skarpe steiner og harde stubber ha skadet firehjulingens understell.
På vedplassen
Vel fremme på vedplassen begynte neste jobb: kappe, kløyve og flytte veden inn i skjulet. Her merker vi umiddelbart en forskjell fra konkurrentene når ATV-en kjøres frem og tilbake. Girkassen, som heter DCT, styres som tidligere nevnt via tomlene på styret, unntatt lav og høy som velges med spaken. Foruten at du kan velge mellom å gire manuelt eller automatisk, har denne girkassen en funksjon som undertegnede virkelig setter pris på. For å sette i revers («R») holder du inne en rød knapp på fremsiden av håndtaket og trykker deretter på pil ned, så hopper reversen i. Dette er en helt annen løsning kontra konkurrentene der du må dra girspaken ofte gjennom alle posisjonene før du får i reversen. En annen positiv ting med DCT vi merker når vi starter og stopper Honda’en mange ganger i løpet av dagen, er at du ikke trenger å sette den i «P» for å starte den. Dette kan virke som småting, men når du jobber en hel dag, er det ganske behagelig å slippe å dra i en girspak frem og tilbake hele tiden og i stedet løse det enkelt med et knappetrykk. Selvsagt finnes det ulemper med DCT-girkassen da du kjenner girskiftet på en helt annen måte enn på en med variatordrift, men når det kommer til arbeid er løsningen med DCT helt klart en fordel i våre øyne.
Komfort under arbeidsdagen
Vi har i løpet av dagen kjørt både på jevnt og ujevnt underlag med last bak vår Honda Rubicon TRX 520. Kjøre- og arbeidskomforten på firehjulingen føles bra. Demperne fungerer fint både med og uten last, og servostyringen gjør lange dager som denne betydelig mer komfortable. Dekkene som sitter på er kanskje ikke de bredeste med grovt mønster, men det gir mindre vibrasjoner og støy når du kjører, noe som har blitt satt pris på i løpet av dagen. At maskinen motorbremser på alle fire hjulene er noe som letter lange nedoverbakker når man kjører med last, og man kan også styre girene manuelt med et trykk fra tommelen.
Oppsummering
En lang arbeidsdag går mot slutten, og med en tilfreds og positiv følelse setter vi oss i bilen. Vi har fått testet Honda Rubicon TRX 520 i sitt rette element og kan ikke annet enn å si at vi er svært imponerte over hvordan den har klart dagens utfordringer. Hvis du er på jakt etter en robust og pålitelig arbeidskamerat, virker denne Honda som et virkelig hett alternativ!
Les mer SLEDTRAX TESTER
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.