Trax Impressions
LYNX BRUTAL 850 RE – RYSTET HELE BRANSJEN

Da Lynx lanserte sin Commander-modell for omtrent 15 år siden med den kraftige 800 E-TEC-motoren, var det ikke bare en ny maskin – det var et statement. Et konsept så kraftfullt og velbalansert at konkurrentene raskt måtte revurdere sine egne planer. Kombinasjonen av ytelse, kjøreglede og allsidighet var noe helt nytt, og det tok ikke lang tid før lignende maskiner begynte å dukke opp fra andre produsenter. Men nå har Lynx tatt konseptet enda et steg videre. For 2026 kommer denne kompromissløse crossover-maskinen med oppdateringer som matcher både karakteren og attituden: Lynx Brutal RE 850 E-TEC. Og brutalt er nettopp hva det er – på den beste måten.

Hva er nytt på 2026-modellen?
Den største nyheten er at Lynx Brutal 850 RE nå står på Radien²-plattformen – en oppdatering som først ble introdusert på smalere modeller forrige sesong. Nå har også denne bredsporede kraftpakken fått del i nyhetene, og det merkes. Med et 500 mm bredt belte har praktisk talt hele snøscooteren fått en overhaling og blitt modernisert. Resultatet? En enda mer kapabel maskin både på leden og i dyp snø.
Det tydeligste kjennetegnet på at du har å gjøre med den nye versjonen, er det nye LED-lyset, som består av fire separate lamper. Sammen med den redesignet fronten gir det scooteren et mer aggressivt, moderne – ja, brutalt – utseende. Men først og fremst gir det et utrolig godt lys. En liten, men smart detalj er den oppfellbare skvettlappen, som nå kan være oppe selv når du har slede koblet til. Det gjør faktisk stor forskjell. Tidligere kunne skvettlappen kile seg fast i beltet når man rygget i løs snø, men denne lille finessen forbedrer kjøreopplevelsen betraktelig når terrenget blir krevende.

Kjøreinntrykk – Brutal på den riktige måten
Allerede på første tur merker man at dette er en Lynx – og det på beste måte. Fjæringskomforten er i toppklasse. Med 46 mm KYB-støtdempere i boggien og 36 mm foran, sluker maskinen ujevnheter og harde slag uten å blunke. Da vi fikk prøvekjøre Brutalen for første gang, var demperne foran satt ganske hardt, sannsynligvis av en testfører før oss. Det gjorde at scooteren føltes litt tung i kompakt snø, men nettopp derfor er det så viktig å tørre å justere og tilpasse dempingen etter egen kjørestil. Når den er riktig innstilt, blir kjøreegenskapene imponerende – spesielt med tanke på maskinens størrelse. Og nettopp dét er verdt å trekke fram – hvor smidig den faktisk føles, til tross for størrelsen. At Lynx har klart å få en så bred og tung maskin til å føles lettkjørt og kvikk i responsen, er intet mindre enn imponerende.

Hva kan bli bedre?
Helt ærlig – ikke mye. I hvert fall ikke etter den korte tiden vi har fått kjøre den nye Brutalen. Men som med alle snøscootere er det alltid detaljer man kan finjustere. En noe lettere maskin hadde ikke vært feil, og kanskje kunne man gjort fotsteg og sidekåper smalere for enda bedre egenskaper i virkelig løs snø. Men dette er pirk. Alt i alt føles det som Lynx er helt i takt med tiden med denne oppdateringen.

Overraskelser og wow-faktor
Det som virkelig overrasket oss med nye Brutalen, er kombinasjonen av grep og smidighet. Det brede beltet med 60 mm høye kammer biter seg fast i underlaget på en nesten overdrevent effektiv måte – på en god måte. Enten du kjører i løssnø eller på leden, har du fantastisk grep. Nytt i år er også at dette grepet kommer til nytte når du skal stoppe – takket være en ny firestempels bremsekaliper. Noe vi gjerne ser på flere maskiner med løssnøbelter. Og så har vi selvsagt motoren – 850 E-TEC er like kraftig som den er responsiv. Trykker du på gassen, skyter den avgårde uten å nøle. På leden i høyt tempo, spesielt over ujevnheter, er dette en snøscooter som raskt blir en favoritt hos mange førere. Den er ikke bare rask – den er trygg. Og utrolig morsom å kjøre.

Konklusjon
Lynx Brutal 850 RE er akkurat hva navnet antyder – en brutal, kompromissløs og kapabel maskin for deg som vil ha alt. Den håndterer dyp snø med finesse, sluker ujevne leder med selvtillit og byr på kjøreglede i hver eneste sving. For 2026 har Lynx tatt et allerede vinnende konsept og forbedret det på alle punkter. Dette er ikke bare en ny versjon – det er en videreføring av en evolusjon. Og en særdeles vellykket en.
Les mer på LYNX
Les mer Sledtrax Tester
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.
