Å trekke løyper i fjellet er ingen spøk. Det krever rå styrke, utholdenhet og en maskin som tåler juling. Vi pakker bilen og setter kursen mot Saxnäs, nærmere bestemt Marsfjäll Mountain Lodge, der vi skal hjelpe Saxnässpår med å preparere løypene i Västerbottens fjellverden. Oppdraget? Å teste Lynx Brutal 900 ACE Turbo og se om den har det som trengs for tungt arbeid.
Fra bredbelter til smalbelter – takler den den harde jobben?
Forrige sesong kjørte undertegnede en Lynx 5900 Commander, en bredbeltet scooter som viste seg å være en klippe for tunge arbeidsoppgaver. Nå står jeg overfor en ny utfordring – å teste en Brutal 900 ACE Turbo, som riktignok er like råsterk med sine 180 hestekrefter, men som har et smalere belte og høyere kammer. En crossover bygget for løssnøkjøring – men kan den også trekke tungt og holde tempoet i løypene? Det gjenstår å se…
Førsteinntrykk – en kamp om grep
Vi setter ut i løypene, og allerede etter de første meterne innser jeg at dette ikke blir en dans på roser. Snøen er hardpakket, og det smalere beltet sliter med å få feste. Kammene spinner, og grepet er vanskelig å opprettholde, noe som gjør at jeg må holde et visst momentum for å få slodden til å gli jevnt bak oss. Jeg justerer umiddelbart sloddens høyde for å redusere motstanden. Med en sterk finne mellom beina og full konsentrasjon kjemper vi oss opp i mørket.
Brutal vs. Commander – hvem er arbeidshesten?
Sammenlignet med Lynx Commander 5900 bredbelter er det tydelig at Lynx Brutal ikke er laget for de aller tyngste arbeidsoppgavene. Finlenderne selv beskriver modellen som en crossover – 70 % løssnø, 30 % løypekjøring – og det merkes. Den mangler girkasse og lavgir, noe som gjør det tungt når slodden er fylt med snø. Men med en mindre slodd bak og til oppdrag som å dra enkelspor, ville den definitivt fungert bedre. For virkelig tungt arbeid? Nja, da finnes det bedre alternativer.
The Beast – en ekte arbeidsmaskin
Vi har også med oss Lynx 69 Ranger, et skikkelig snømonster som briljerer under disse forholdene. Når jeg får sjansen til å ta en tur, er jeg ikke sen om å takke ja. Her snakker vi kraft, stabilitet og trekkraft på et helt annet nivå. Gir inn, smidig start, og det brede 60-beltet biter seg fast i snøen som en sulten isbjørn. Maskinens kalibrering, som kanskje ikke gjør den til den morsomste å kjøre, skinner likevel som den klareste solen når det gjelder tøft arbeid. Dette er en ekte arbeidshest.
Konklusjon – En crossover som klarer mer enn man tror
Jeg er verken skuffet eller overveldet av Lynx Brutal 900 ACE Turbo som arbeidsmaskin. Den gjør jobben – til en viss grad. Det er tydelig at dette er en løssnømaskin i bunn, og med sine høye kammer er den ikke optimal for å trekke tunge slodder. Likevel klarte vi å få det til å fungere noen mil ved å justere trykket på slodden og jobbe smart.
Men det store spørsmålet gjenstår: Hvordan presterer Brutal 900 ACE Turbo når vi kaster den ut i urørt fjellterreng og tester dens løssnøegenskaper? Følg med i neste reportasje når vi lar den strekke seg ut i maksimalt pudder!