Det har nå blitt et nytt år og tid for å presentere en ny langtestmaskin. LYNX SHREDDER DS 3900 850 E-TEC TURBO R ! En stilig metallisk rød turboladet løssnømaskin med den nyeste teknologien står foran oss. Klar for å ta oss med ut på nye eventyr i skogene i Lapplandsfjellene.
Henting og rask avstemming ved Lindblads motor
Det starter med en gledelig telefon fra Viktor Lindblad som forteller at det har kommet en stor rød pakke fra BRP-fabrikken i Rovaniemi, merket Sledtrax Emil. Viktor og gjengen ved Lindblad Motor har nå enda større lokaler siden sommerens utvidelse i de nye servicelokalene, men hvor de allerede har flere planer om nybygg siden de overtok Lynx-salget. Så vi tar og kobler på snøscooterhengeren vår fra TIKI trailer og kjører ned til Lindblad for å hente årets langtestmaskin, en LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R
Hot chili metallic rød
Det første jeg legger merke til med maskinen er den virkelig deilige fargen hot chilli metallic red. Den skinner fint, men jeg skulle gjerne hatt at spindlene og kanskje litt flere detaljer hadde samme farge da jeg synes den er kjempefin! Ser vi på noen andre ting som skiller seg ut på Lynx-Shreddern i ds-utgaven, er det blant annet et kort chassis original på denne 154″, smale frontvognen med sporvidde på 863mm (34″), tynnere diameter på styret og lav styreforhøyer bare for å nevne et par ting.
Alt dette bidrar til en maskin som har blitt utrolig lettkjørt med årene. Jeg føler at det er stor forskjell på de eldre generasjonene, som er tyngre å kjøre og at de nå går bedre i snøen også. Så utviklingen av Lynx løsnesesegmentet har virkelig tatt av etter min mening.
Turbokraft!
En nyhet for meg personlig som vil bli utrolig spennende å teste på denne LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R er selvsagt effekten som følger med turboen. Jeg har ikke tidligere kjørt maskin med turbo over en hel sesong. Så det blir veldig gøy å se hvordan kjøringen påvirkes, nye linjer som tidligere ikke ble antatt mulig eller nye manøvrer å lære ved hjelp av den økte effekten. Men det blir også interessant å se hvor tøff scooteren blir på forbruket. For e-tec-motorene vet vi allerede at de virkelig er drivstoffeffektive, men at de bruker mer drivstoff med mer kraft er heller ikke så vanskelig å beregne. Men hvor stor forskjellen blir og om det er noe du legger merke til eller ikke, det vil tiden vise i løpet av sesongen når vi nå kan begynne å legge noen mil på maskinen.
Nyheter for 2025
Det er ikke mye nyheter på denne modellen for i år, men de har klart å gå ned 5 kg i vekt! I tillegg er det en annen ting som er verdt å nevne, det er oppgraderingen av skjermen. Nå er det innebygget GPS-puck så posisjoneringsfunksjonen fungerer selv om telefonen ikke er tilkoblet. Dette er en liten detalj, men en som utgjør en stor forskjell for brukervennligheten til skjermen.
Så er det selvfølgelig en del andre finesser på denne skjermen som vi skal teste og vurdere i løpet av sesongen for å finne ut om den virkelig er verdt de ekstra tusenlappene den koster. Så det er mildt sagt mye å glede seg til på denne LYNX SHREDDER DS 850 E-TEC TURBO R. I skrivende stund er forberedelsene i gang til sesongens første scootertur til Jorm! Hvor vi endelig kan begynne å kjøre denne løssnøscooteren på ordentlig i sitt naturlige miljø. Mye kald puddersnø og bratte bakker som venter på å bli bestiget!