Ta kontakt med oss

Trax Impressions

LYNX SHREDDER RE 3900 TURBO R 2024

Finsk sisu og masse hestekrefter, det kombinert med vanvittig mye pudder kan vel ikke være annet enn suksess? Under vårens tur til den andre siden av Atlanteren fikk vi sette tennene i våre finske venners Lynx Shredder RE 3900 Turbo R. Hvordan det går med den i de amerikanske fjellene skal vi finne ut under en dags kjøretur i West Yellowstone.

Første blikk

Da vi kom til parkeringsplassen denne tidlige morgenen falte det mengder med snø, det ble litt ekstra spennende med tanke på hvilken maskin som skulle gjøre dagen til ære. Da trekket ble trukket av stod den der rød og tett, fargen popper virkelig mot den hvite snøen. For 2024 har de satt inn litt flere hvite detaljer sammenlignet med året før, som gjør seg bra. Etter en runde rundt maskinen hopper vi ivrig opp og trykker på SHOT-knappen for å starte maskinen, når motoren har grunn temperatur begynner vår reise oppover fjellene.

Klumpete løyper er ikke noe problem 

Løypene vi kjører langs har stedvis hatt mye trafikk og er ikke nypreparerte, dette resulterer i at vi rekker å kjøre både pukkelpist og “whoopisar” før vi er oppe i fjellområdet. Lynx er kjent for å ha god fjæring og Shredder RE 3900 Turbo R er intet unntak. Demperne fungerer i god symbiose både med forstilling og boggie, maskinen får ingen merkelige kast verken sidelengs eller oppover. Under et humpete parti provoserer vi maskinen litt ekstra og skyver høyre tommel langt inn i styret, også da føles maskinen trygg og sluker hull og ujevnheter på en imponerende måte. Man skulle nesten tro at maskinen er tilpasset de skandinaviske forholdene…

Deep Pow

Høyere oppe på fjellet begynner det å åpne seg og det blir betydelig åpnere mellom trærne, her kan du også finne åpne marker både på flatere underlag men også i brattere miljøer. Vi svinger av leden for å utforske dette området mer, ved de puddersvingene fylles hjelmen med både gledeshyl og snø. Vi har kommet til Disneyland for scooter-entusiaster!  Shreddern er sinnsykt gøy å surfe seg frem på og gjøre skiløft og pillowpops, den føles smidig og lettkjørt. Vi begynner å kjøre mot det brattere området for å teste klatringen, her kan du merke forskjell på det å ha turbo.

De 180 hestene som gjemmer seg under panseret går veldig bra og maskinen bygger fart på en helt annen måte enn maskinene som ikke har turbo, vi kjører på nesten 3000 m høyde, noe som gjør forskjellen enda større. Undertegnede tar sikte på et parti med flere trær for å kunne relatere seg mer til vår svenske skogskjøring, selv om det går saktere og dypere kan skiene holdes lave.

Maskinen er med andre ord ikke bare på skiløft hele tiden, men den er håndterlig og klatrer fint, provoserer du maskinen er det likevel ikke noe problem å få skiene opp i været. Når du kjører lenge i denne dype magiske snøen og lar de drøyt 180 hestene synge ut, merker du at mer kraft krever mer mat, men i dette tilfellet er det lett verdt det.

Sammendraget av denne gaupa

Når du har det gøy flyr tiden fort, virkelig for fort og vi må begynne å kjøre tilbake og møte de andre. Det er med en viss sorg vi returnerer Lynx Shredder RE 3900 Turbo R for dagen. Utfordringene vi stilte den opp til i dag, taklet den med glans, alt fra bratte dype klatringer til knølete og harde leder. Vi kan konstatere at vår finske venn ikke er borte på andre siden av den store dammen.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE OUTERWEAR

Les mer SLEDTRAX TESTER

Les mer hos LYNX

Kontakt din lokale Lynx-forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen