Sledtrax Tester
POLARIS 650 TITAN NORDIC PRO – STERK OG STABIL!

Vårkjøringen er rett rundt hjørnet med familieturer langs velpreparerte scooterleder, og tidligere i vinter, da snøen var dyp, drev vi med sladd og testet hva vår Polaris 650 Titan Nordic Pro kunne gjøre med tung motstand bak seg. Vi tok oss til Marsfjäll Mountain Lodge i Saxnäs, hjalp Saxnässpårarna med å preparere løypene, og vår snøscooter vokste i anseelse hos oss.

Bygget for tøffe oppdrag
Polaris 650 Titan Nordic Pro sitt belte er 50 cm bred og 394 cm lang. Den har girkasse med høy- og lavgir samt revers, et stabilt chassis med en solid dragbøyle, kraftig fjæring og godt førermiljø – alt en arbeidsmaskin trenger, bortsett fra motoren kanskje? Kan en 650 cc motor klare oppgaven? De siste årene har mange arbeidsmaskiner blitt utstyrt med store motorer, noen ganger også turbomotorer, og vi har nok blitt litt bortskjemte med disse. Det er selvfølgelig morsomt når det går unna skikkelig på løypene, men for selve arbeidet med tung last er det viktigere å ha en god girkasse der man kan velge høy eller lav gir.

650cc-motoren viser seg å være mer enn tilstrekkelig for å sladde langs løypa med en bred og ordentlig nedsenket sladd, for den har faktisk 135 hestekrefter å jobbe med. Med lavgir i, fungerte det veldig bra å få i gang utstyret, mykt og fint uten å belaste beltet, og når vi var i gang, var det bare å kjøre videre langs løypa, selv om vi absolutt merket at vi hadde et skikkelig lass bak oss. Det som var virkelig positivt var at uansett om vi var på flat mark eller i motbakker, holdt motortemperaturen seg jevn og på et godt nivå, mye takket være den viftedrevne kjøleren.

Smidig i vanskelige situasjoner
Styringen på Polaris 650 Titan Nordic Pro var overraskende god under sladdingen, hvor de nye skiene TrailBreaker med en mer aggressiv kjøl sannsynligvis bidrar. En annen faktor er konstruksjonen av den nye forvinklede boggien BackTrak 20, som gjør at mindre lengde på beltet ligger an mot snøen, og dermed gjør scooteren mer lettmanøvrert. Man skulle tro at den kortere kontaktflaten ville påvirke grepet mot underlaget, men beltet sin totale kontaktflate gir mer enn nok grep på den harde leden. Jeg husker da man kjørte med last bak scooteren på slutten av 80-tallet, da måtte man bremse styre gjennom svingene på løypa – altså komme med fart og bremse rett før svingen for å få ned skiene og kunne styre, men slik er det definitivt ikke lenger.

Under vår arbeidsøkt følte vi aldri at vi måtte jobbe spesielt mye med maskinen, det var bare å kjøre på, bortsett fra en litt brattere bakke hvor løypa gjorde en skarp sving, og vi måtte tråkke over på yttersidens fotsteg for å hindre at scooteren skulle velte. Det gikk så bra at vi til slutt fikk litt hybris og kjørte rett ut på en myr for å snu, men der satt vi fast, måtte stige av scooteren, heise opp sladden og komme oss tilbake på løypa igjen – man lærer så lenge man lever!

Komfort for føreren
Det nye Matryx-chassiset med sitt forhåndsmonterte drag og last-rack føles stabilt og solid, med god sittestilling samt enkel å bevege seg på. Et spørsmål dukket imidlertid opp allerede da vi hentet scooteren fra forhandleren – hvordan ville dragets konstruksjon fungere når det gjelder sikkerheten?

Draget er delt i bakre del, og selv om den øvre delen av draget holdes på plass med en sikkerhetspinne, er det høy belastning og tidvis rykkete bevegelser i draget når man kjører med slede av noe slag koblet til. Men hittil har draget fungert veldig bra – det er lett å koble på og av en slede selv om man står i dypere snø, da hele øvre del av draget åpnes. Vi har heller ikke sett at draget har blitt påvirket av vår kjøring, men det er noe vi vil fortsette å følge med på. En ting Polaris har tenkt på er det integrerte baklyset i baklykten, som vi ikke visste at vi trengte, men som vi sannsynligvis ikke vil være uten i fremtiden. Veldig praktisk å ha når man kobler på og av sleden eller jobber bak maskinen når mørket har senket seg.

Oppsummering
Så, hva er vårt inntrykk av Polaris 650 Titan Nordic Pro som arbeidsmaskin? Den får klart godkjent! 650cc Patriot-motoren leverte mye mer enn vi trodde – den er dragvillig og pigg, men også behagelig å kjøre, da den jobber på uten store vibrasjoner. Som alle andre totaktsmotorer må man tåle lukten av totakts-avgasser på klærne når man kommer hjem. Den føles gjennomtenkt i rollen som arbeidsmaskin, har god lastekapasitet og utstyr, og er behagelig å kjøre lange strekninger på løypa, uten at man trenger å bekymre seg for overoppheting. Nå gjenstår det å nyte familieturer og fiske i vår femte årstid, vårvinteren, vi sees i skuterskogen!
Bestill en helg hos: MARSFJÄLL MOUNTAIN LODGE
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut SCOTT
Les mer Sledtrax Tester
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.
