Under Snowshoot i Yellowstone fikk vi muligheten til å testkjøre Polaris 9R INDY XCR 136”, en maskin skapt for actionfylte eventyr. Våre forventninger til denne kvikke 9R-motoren i en lett og smidig løypemaskin var høye, og med perfekte testkjøringsforhold skulle dette bli en dag å huske. Bli med og les om våre førsteinntrykk i denne Trax Impression!
En skikkelig kraftpakke under panseret
I Polaris’ løypesegment finner vi nå et bredt utvalg av interessante motoralternativer, hvor noen modeller kommer med den adrenalinpumpende BOOST-motoren, og andre med 650 eller 9R. Akkurat INDY XCR har de sistnevnte valgene, 650 eller 9R, og vi valgte selvsagt å prøve den kraftigste varianten. Med fokus på trange løypepartier og raske svinger virket det som om Patriot 9R hadde alt man ønsket seg – en uslåelig raskhet og kraft i overflod. Dette, kombinert med et velprøvd chassis som tar løypekjøring til nye nivåer, gjorde at vi allerede før de første svingene var innstilt på at dette ville bli en virkelig morsom dag på jobben. Hvordan føltes da denne maskinen?
Skapt for løypekjøring
Chassiset kjenner vi fra tidligere turer og det føles akkurat som vi husker det – presist, forutsigbart og trygt. Dette gjør at vi føler oss sikre på scooteren og tar svingene mer enn vanlig på denne testkjøringen. Gjennom svingene har man et veldig godt grep, og selv om man på denne turen ble bortskjemt med ekstremt gode svingegenskaper på løypemaskiner med Dynamix-demping, gjør disse 2” Walker Evans-demperne en veldig god jobb. Demperne har også gode justeringsmuligheter, og det går raskt å stille dem inn for den kjøringen man har planlagt.
For å få ned effekten på bakken har Polaris utstyrt denne modellen med den velkjente Cobra-matten med 41 mm kammer. Her har man grep så det holder, på grensen til at skiene vil løfte seg når man gir for mye gass i svingene, men likevel lett å kontrollere. Foran finner vi Gripperskiene, som man er vant til å se på løssnømaskinene og som initialt føles litt malplassert. Vi blir imidlertid motbevist, da det viser seg å være godt grep i skiene, og man får ingen rykk i styret når den søker etter gamle spor.
Veldig godt utstyrt modell
Polaris 9R INDY XCR 136” har, i tillegg til den kraftige motorpakken og de solide demperne, også blitt utstyrt med 7S-displayet, som gir et krystallklart kartbilde og gjør det lett å navigere på turene i dette ikke altfor kjente miljøet. Hjemme kan man også få stor hjelp av Ride Command, hvor man kan holde oversikt over sine venner under turen, noe som gjør reisen både morsommere og, ikke minst, tryggere. Deretter har man andre bekvemmeligheter som elstart som standard og selvfølgelig muligheten til å bruke det store utvalget av tilbehør som Polaris tilbyr.
Oppsummering
Med et antall mil bak styret ble dette en av de morsomste løypemaskinene for dagen. Det finnes mer brutale maskiner på markedet med BOOST-motoren, men da blir bruken helt annerledes, og spørsmålet er om det passer like godt på de ofte korte rette strekningene og trange løypene som vi finner i store deler av Skandinavia. Derfor mener vi at Polaris 9R INDY XCR 136” passer for de adrenalinsøkende som rett og slett vil være raskest langs løypa!