Sledtrax Tester
POLARIS 9R RMK KHAOS 146”

I år føltes det som en evig ventetid etter puddersnø. Etter hver regnbyge sank håpet om bra forhold, og den virkelig gode kjøringen syntes å drøye lengre. Men med perfekt timing på leveringen av vår Polaris 9R RMK Khaos 146” hadde vi endelig fantastiske forhold, og det tok ikke mange timene før vi var ute på de første puddersvingene. Bli med på jomfruturen i serien om denne langtestmaskinen!

Hva skal testes?
En av de siste maskinene som kom til flåten av langtestmaskiner var vår Polaris 9R Khaos 146”, en tøff maskin med uante krefter, som i år har fått et par hete oppdateringer, som et nytt lavere sete, en lettere lykt og en helt ny gassblokk som blant annet skal eliminere tidligere problemer med isdannelse. I tillegg har Polaris oppdatert variatoroppsettet og gasshuset, samt gjort flere kvalitetsforbedringer på for eksempel motorfester, primærvariator, 7S-display, drivhjul og mye mer. Selv om det på papiret kan virke som samme snøskuter som i fjor, er det faktisk ganske mange oppdateringer. Polaris har også åpnet for å gjøre mange valg når man bygger maskinen under Snowcheck-perioden. Dette benyttet vi oss av og valgte å utstyre nettopp denne maskinen med en rød fargekombinasjon, 7S-display og el-start!

Spørsmålet vi stiller oss er om snøskuteren vil føles like kvikk med den økte vekten og de roterende massene som følger med el-starten? Og har de fått kontroll på tidligere irritasjonsmomenter som vi har hatt med Polaris i tidligere år? Det og mye mer vil vi svare på gjennom denne sesongen.

Henting hos Tidy Powersports
Vår maskin var en av flere skotere som kom med på en senere levering over Atlanteren. Siden sesongstarten var relativt snøfattig, gjorde ikke dette så mye, men det føltes likevel litt flaut at det var nettopp Polaris, som hadde lovet forbedringer fra tidligere års leveringer, som igjen måtte håndtere en forsinkelse. Denne irritasjonen var dog som bortblåst da vi trådte inn gjennom dørene hos Tidy Powersports i Skellefteå for å hente vår etterlengtede langtestmaskin. Etter en del prat med Daniel og Ludvig var det tid for å gjøre handelen ferdig, laste maskinen og gjøre oss klare for den planlagte premieren i Saxnäs.

Tid for premiere
Vel fremme i Saxnäs laster vi av maskinen på Marsfjäll Mountain Lodge hvor vi skal bo over helgen. Kort tid etter setter vi kursen ut på den velpreparerte skuterleden og tar noen få rolige kilometer før det er tid for action. På dette tidspunktet har vi ikke gjort noen justeringer på skuteren, men vi burde egentlig ha justert støtdemperne for å gjøre den mer smidig, men vi lar det gå og kaster oss ut i skogen for å bli kjent med vår Polaris 9R Khaos 146”. Det finnes ikke tid til noen innkjøring nå, kjøringen frister for mye og snøen er for bra!

Pangstart for vår Polaris!
Til tross for at skoteren er ny fra esken og innkjøringsprogrammet nettopp er startet, er det skiene i luften som gjelder. Patriot 9R minner oss lynraskt på hvor kvikk og kraftfull maskinen vi nå sitter på er, gasspådraget føles nesten digitalt og hastigheten øker raskt så snart vi tar på gassen. Den løse snøen og 146” matten gjør at vi kjører med lette ski, og når terrenget stiger, kaster vi oss rett inn i den heftigste tekniske kjøringen. Det er ikke snakk om noen enkel fastkjøring, når hastigheten reduseres, kaster vi skiene opp mot himmelen og drar skuteren til siden for å få til en vending.

Innledningsvis føles el-starten bare positivt, Polaris 9R Khaos 146” oppleves fortsatt som veldig kvikk og jeg som fører sparer mer energi som kan fokuseres på kjøringen i stedet. Noe som kan være nødvendig, spesielt når man er litt rusten i starten av sesongen. Etter en helg bak styret er vi fortsatt veldig fornøyde med Polarisen. Ingen problemer så langt, og vi begynner å føle oss komfortable bak styret. Det sistnevnte er noe vi allerede hadde forventet, for Matryx-chassiset begynner å bli kjent nå. Det er og forblir en knivskarp maskin som finslipes og forbedres fra år til år.

Noe vi har savnet på denne turen er lagringsplass. Selv om rommet foran måleren er romslig og vi får med både drikke, mat, hansker og lue, trenger vi mer plass for ting vi ikke vil ha med på ryggen. For kommende turer vil vi derfor se på hvilke tilbehør som kan komme til nytte for å gjøre vår Polaris 9R Khaos 146” helt perfekt! Les mer om dette i kommende artikler som vil dukke opp etter hvert som vi har fått kjørt mer med akkurat denne maskinen!
Bestill en helg hos: MARSFJÄLL MOUNTAIN LODGE
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM
Se SledtraxTV
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.
