Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS 9R RMK KHAOS 146 – KLAR FOR ACTION

Det har gått en stund siden dere sist kunne lese om vår lekne langtidsprøvemaskin, Polaris 9R RMK Khaos 146. Mye har skjedd siden sist, og maskinen har ikke bare fått flere driftstimer, men også en hel del utstyr som vi ønsket å se nærmere på. Bli med i denne delrapporten for å lese mer om dette!

Testkjøring pågår

Dagene går bak styret på Polaris 9R RMK Khaos 146, og ærlig talt er det ingen feil med scooteren slik den kommer fra fabrikken. Feilen sitter heller bak styret. For jeg som skriver artikkelen, kjører snøscootere hardt, og det er lett å både ødelegge scooteren og skade seg selv hvis man ikke tilpasser scooteren etter sin egen kjørestil. Derfor har vi utstyrt Polarisen med blant annet støtdempere fra Öhlins. «Gulldemperne» er ikke bare for syns skyld.

De sørger for at landingene blir så myke som mulig, og at scooteren oppfører seg konsekvent over lang tid. Selv om Walker Evans Velocity-demperne fungerer bra og har gode justeringsmuligheter, endrer de ytelse relativt raskt, og en første service av støtdemperne bør derfor skje ganske snart hvis man skal ha velfungerende støtdemping gjennom hele sesongen.

Utstyrt etter smak og behag

Som dere kan se, har vi valgt å utstyre vår Polaris 9R RMK Khaos 146 med en hel del utstyr i år. Blant annet støtdemperne, men det som skiller seg mest ut er nok lettvektshetten fra Giele, som ikke bare sparer utrolig mye vekt (ca. 5 kg!), men som også gir maskinen et rått utseende. Riktignok må man ofre både lykten og lagringsplassen med dette produktet. Men sesongen er langt på vei, og dagene blir bare lengre og lengre, så vi ser ikke dette som et stort problem. Dessuten er prisen på hetten svært attraktiv, kun 4995 kr, noe som gjør valget enkelt. Derimot mister man lagringsmuligheten som er bak måleren på originalhetten, og det var noe vi savnet i starten. Man må være klar over denne kompromissen og vurdere sitt eget behov hvis man kjøper denne hetten. Når det gjelder lagring, kan det trente øyet se at vi har satset på Polaris’ egen løsning med den fargematchende mediumvesken som sitter fast med det svært praktiske «Lock & Ride»-systemet. Med dette på plass får vi med oss alt vi trenger på dagsturene.

RP Equipment – Bredt produktsortiment

Videre har vi montert en 36” forstilling fra RP Equipment. Monteringen av denne krever litt finesse, og vi anbefaler at man kjøper med foringer og hylser for å presse løs kuleleddene fra originalforstillingen hvis man ikke allerede har disse. Hva er så fordelen med denne løsningen? Hvis det ikke er nok med at man får en stabil forstilling med høyere bakkeklaring, kan vi også vurdere reservedelsprisen. Når du først smeller en A-arm, koster en ny fra RP Equipment ca. 2200 kr, sammenlignet med en originaldel som koster over 3600 kr.

Vi har også montert RP Equipment bakbøylen som dels gjør tunnelen enda smalere, men først og fremst styrker opp tunnelen som ellers er et svakt punkt på denne scooteren. Det er også mulig å montere tilhengerfeste med denne løsningen, hvis man ønsker det. Til slutt forsterker vi også boggieskinnene med forsterkere som med en prislapp på beskjedne 2300 kr føles som en veldig billig forsikring.

Klar for action

Med det nevnte utstyret på plass, fortsetter vi å kjøre i skogen, og etter hvert som vi får flere timer bak styret, føler vi oss mer trygge på scooteren. Vi synes det er en veldig leken scooter som raskt snur når man vil det, og betoningen ligger på «når man vil det». For selv om det går fort å svinge rundt denne 146” maskinen, er det føreren som må initiere bevegelsen. Dette er noe av et kjennetegn som har vært til stede i Polaris’ løssnømaskiner de siste årene. At man som fører får en følelse av kontroll hele tiden.

**Patriot 9R-motoren føles veldig sprek til tross for den økte roterende massen som blir på primærvariatoren som følge av el-starten. Driften har ellers vært helt feilfri, noe som nå kan anses som overraskende når man tidligere år har hørt mye om problemer med tennplugger. Bank i bordet, det er ikke noe vi har opplevd med denne scooteren. Vi ser at scooteren går litt fett basert på sporene den etterlater i snøen når man gir full gass, noe vi antar skyldes innkjøringsprogrammet. Men til tross for dette går Polarisen utrolig bra. Bestykningen i variatorene er OK, og turtallene ligger der de skal. Variatorkalibrering er en smakssak, og ifølge undertegnede hadde det ikke skadet med litt høyere innslagsturtall. En enkel justering som for mange ikke er nødvendig.

Avslutningsvis

Vår Polaris 9R RMK Khaos 146 føles nå helt riktig for meg som fører, og selv om sesongen har nådd toppen, har vi mange turer igjen å kjøre. Dette lekne kraftverket har fortsatt mye å gi denne vinteren, og vi vil rapportere hvordan den fungerer og hvilke inntrykk vi får i den kommende delen av vinteren. Nyt det!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Kontakt din lokale forhandler for RP Produkter.

Liker du støtdemperne? Sjekk ut Öhlins

Les mer Sledtrax Tester

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen