Sledtrax Tester
POLARIS KHAOS 9R 146 – VINTEREN OPPSUMMERES

Vinteren har nå sagt farvel, og tiden er nå kommet for å gjøre opp status på vår Polaris Khaos 9R 146. “Rocky Mountain King” maskinen er bygget for eventyr under hele vinteren, og pusher grensene når det kommer til teknisk skogskjøring. Har 9R’en klart å holde tritt med kravene for lek og teknisk kjøring i løssnøen? Hvordan har den opplevdes totalt sett under sesongen? Det får du svaret på nå!

Problemer med leveransen…
Vinteren kom tidligere enn forventet oppe i Jormlien, hvor man som regel ikke før luftet seg ute i løssnøen før mot slutten av januar – men allerede i den første uken av 2025 fikk man oppleve snøscooterkjøring i vakre Jormlien. Noe som derimot ikke fikk være med på denne opplevelsen var min bestilte maskin; Polaris Khaos 9R 146. Denne var forsinket, og det er vel ikke annet å forvente av Polaris? Dette har man jo blitt vant til under de seneste årene. Men, når den først kom noen uker senere, etter at en løsningsorientert gjeng fra hovedkvarteret i Norden, nærmere bestemt Østersund, som gjorde det beste de kunne, ble det endelig dags for premieretur!

En finjustert Patriot-motor
Rett ut av kartongen leverer Polaris Khaos 9R 146 et imponerende førsteinntrykk. Allerede fra første tur merkes det at Patriot-motoren har blitt finjustert og forbedret gjennom de siste årene. Jeg har faktisk ikke gjort noen endringer på motorens karakteristikk – den går helt nydelig rett fra fabrikk, og ytelsen ble bare bedre og bedre gjennom innkjøringsperioden!

Det beste chassiset?
Det knivskarpe og velkjente Matryx-chassiset inviterer til aktiv kjøring og gir føreren en god dose selvtillit. Da vi tok turen over Atlanteren, fikk både jeg og kollegaene mine, Henrik og Fabian, virkelig testet maskinen i en skråning der vi trente og lekte oss med «bowties» og «hop-overs». Selv om Henke får dette til å se lekende lett ut, med tilsynelatende null innsats, er det en opplevelse i seg selv å se han kjøre snøscooter – en påminnelse om både ferdighetene hans og hva maskinen faktisk er i stand til. Polaris Khaos 9R bygger tillit, selv for en mindre erfaren fører som meg. Den leverer også solid i 155-utgaven vi brukte der borte, men her hjemme vil 146-versjonen føles enda lettere i fronten – noe som gir enda bedre løft og mer lekenhet i snøen. Perfekt for deg som søker maksimal moro!

Den evige debatten; naturlig aspirert vs Turbo
Jeg nevnte det også i min forrige artikkel, men ønsker å poengtere viktigheten av dette for oss her hjemme i Skandinavia. Når man kjører på lave høyder (500 – 1000 moh) blir naturlig aspirert et naturlig valg. Det er først når det er snakk om sinnssyke mengder pudder, at tonen ville ha vært noe annet – da er det ekstra gøy med ekstra effekt. Det man taper, er responsen. Og jeg påstår fortsatt, at blant de naturlig aspirerte motorene på markedet, også sammenlignet med turbo-motorer, at 9R’en er den perfekte motoren i Skandinavia. Jeg har heller ikke opplevd problemer med tennplugger, som har vært et kjempeproblem under tidligere år. Når dette irritasjonsmomentet er borte, blir dette en drømmemotor! I USA og Canada på høyere nivåer, er derimot diskusjonen en helt annen. Også ved nevnte “bow-ties” og “hop-overs” oppleves 9R motoren mer presis, da man får kraften med én eneste gang – hvor Boosten blir mye mer uforutsigbar og seig. Dog, når den bygger fart; da går det unna. Men da gjelder det å kunne håndtere all den kraften, og her blir 9R’en mer tilgivelig.

Hva mer kan man forvente?
I mine øyne er Polaris Khaos 9R 146 nærmest en komplett maskin. Selvsagt, finnes det alltid rom for forbedringer, og heller ikke denne skinner sterkest. Når det gjelder leking og vendinger, kan man for eksempel se på Arctic Cat i Catalyst-plattformen, som virkelig stepper opp et hakk på herjenivå. I sammenligning med Polarisen, må man derfor slite litt mer med når det gjelder denne typen kjøring. Et stivere belte hadde nok gjort susen – men da ofrer man også på vekt og smidighet i skogen. Beltet fungerer utmerket for teknisk skogskjøring i kombinasjon med chassiset og motoren, og det blir derfor smak og behag.
7S displayet, styreveske (som kommer oppdatert fra Polaris til neste år) og en fin tunnelveske gjør at utstyrsnivået også er veldig akseptabelt. Jeg får med meg massevis av nødvendig utstyr, som verktøy, førstehjelpskrin, ekstra klær, samt mat og drikke for herlige dager på fjellet! Kort oppsummert; så er jeg altså veldig, veldig fornøyd med maskinen, når den riktignok først dukket opp. Nå ser jeg fram i mot varmere tider, før vinteren igjen vender tilbake. Vi ses!
Se lite SledtraxTV
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.
