Vi i Sledtrax har hatt gleden av å snike oss bak rattet på Polaris Ranger XP 1000 – en UTV som kombinerer arbeidsvilje med lekenhet på en måte som virkelig vekker «må-ha»-følelsen. Hva er greia med Turf Mode? Og hvordan kan en «stor» UTV med lasteplan føles så utrolig morsom? Nå tar vi deg med gjennom en time med vanvittig gøy testkjøring!
Turf Mode – Når traktoren danser ballett
Vi vet. Turf Mode høres ut som noe fra et golfmagasin. Men vi lover – dette er ren magi. Å kunne svinge rundt på tunet eller mellom låven og garasjen uten å rive opp hele plenen er rett og slett genialt. Maskinen glir rundt med en imponerende liten svingradius, noe som gjør den utrolig smidig. Enten du er ute etter millimeterpresisjon ved fortauskanten eller bare vil snu på en femøring – Turf Mode leverer.
Motor med attityde – arbeidsredskap eller leketøy?
Det første vi tenker når vi trykker på gassen er: “Oi.” Polaris Ranger XP 1000 svarer med så mye kraft at vi nesten glemmer at dette faktisk er en arbeidsmaskin. Det føles mer som rally enn rake, mer rallycross enn tursti. Den elsker å leke, og med elektrisk servostyring er det lett å sladde med deilige dekkspinn gjennom svingene.
Lastekapasitet for en liten flyttelass
Lasteplanet er romslig. Virkelig god plass. Den er bygget for å bære – og det gjør den med stil. Du laster enkelt og effektivt, og med en lastekapasitet på hele 454 kg får du med deg det aller meste.
Fargevalg og tilbehør som lar fantasien løpe løpsk
Modellen vi testet kom i en farge vi umiddelbart falt for. Og tilbehøret? La oss bare si at du kan bygge din Ranger akkurat slik du vil ha den – det finnes tilbehør i overflod. Alt fra lastebøyler som på denne modellen, til skogsarbeider-utgaver – det finnes noe for alle. Vil du ha brøyteskjær? Null problem. Vinsj? Selvfølgelig. LED-lysrampe, ekstra lydanlegg, dører, tak – listen er lang.
Avslutningen… eller begynnelsen?
Vi er imponert. Polaris Ranger XP 1000 føles som en maskin som får jobben gjort på gården, men som samtidig frister deg til å ta en omvei gjennom skogen – bare fordi du kan, og fordi den er vanvittig morsom å kjøre. Vi i Sledtrax hadde en lignende maskin på langtidsprøve for noen år siden, og den var en favoritt. Vi blir minnet på hvorfor André beholdt sin i flere år. I sommer planlegger vi å virkelig sette Ranger XP 1000 på prøve i tøffe arbeidssituasjoner. Kommer den til å holde mål når det blir lange dager, tung last og skikkelig røffe forhold? Det får dere forhåpentligvis lese mer om senere i sommer.