Endelig har vi på Sledtrax fått muligheten til å teste den helt nye Polaris Sportsman 6×6 570 EPS, og hva kan være bedre enn å sette den på prøve for arbeid rundt hytta og i jaktsesongen? Polaris sier «robust konstruksjon» og «bruk hele dagen». Klarer maskinen å takle de tøffeste oppgavene? Vi har jobbet hardt på gården, ryddet kjøreveier og virkelig presset denne 6×6 til dens grenser ute i skogen for å se hva den kan gjøre. Hvordan Polaris Sportsman 6×6 presterte finner vi ut av nå.
En velprøvd motor, men er den tilstrekkelig?
Vi starter med hjertet hvor vi raskt merker at motoren på 567 cc føles både smidig og myk i sin gange. Den viser seg å være tilstrekkelig for arbeid når vi nå har dratt rundt noen lass på gården, samtidig som motoren i skogen når vi har ryddet for kjøreveier gir en helt passende effekt. Dog føles det som om den mangler det lille ekstra «skubbet» på toppen, eller under transportstrekninger, men maskinen er heller ikke bygget for «action og moro», så her gir vi godkjent og et positivt førsteinntrykk.
Utrolig lastekapasitet og smart oppbevaring
For en arbeidsmaskin er lastekapasiteten avgjørende, og her briljerer Sportsman 6×6 570 EPS. Med en lastekapasitet på 524 kg og et tippflak som kan håndtere opptil 362 kg, fikk vi virkelig kjenne på hva denne maskinen er kapabel til. Vi lastet alt fra ved til stolper, og tippflaket med Lock & Ride-systemet gjorde det enkelt å raskt og effektivt håndtere lasten. I tillegg var det 19 liter store oppbevaringsrommet perfekt for å oppbevare verktøy og utstyr vi hadde med oss, noe som gjorde at vi kunne ha alt vi trengte nært for hånden.
Fremkommelighet i vanskelig terreng?
Ute i skogen var det på tide å teste dens reelle fremkommelighet. Med 26″ CST-dekk med grovt mønster fikk vi utmerket grep i den noe våte og steinete terrenget. Bakkeklaringen på 29,2 cm og den forseglede doble A-Arm-fjæringen med 22,6 cm fjæringsvei foran og 16 cm bak gjør at maskinen enkelt tar seg over hindringer og ujevnheter under turen. Polaris sin egen firehjulsdrift er en av de beste i bransjen, og her blir vi ikke skuffet.
Komfort og kontroll?
Å kjøre en 6×6 i tøft terreng kan være anstrengende, selv om det er lettere enn med en vanlig ATV med 4 dekk. Men med den elektroniske servostyringen (EPS) som tilbyr flere valg blir kjøreopplevelsen betydelig jevnere. Ved et par anledninger justerte vi «modus» etter terrenget, noe som gjorde arbeidet mindre slitsomt, selv etter flere timer bak styret.
Noe annet vi satte pris på var det stasjonære passasjersetet når man vil transportere en ekstra person, og LED-frontlyktene gir et stort og tydelig lysbilde, selv i de litt mørkere vintermånedene. Motorbremsesystemet (EBS) er også svært viktig når man har tung last på flaket. I noen brattere bakker testet vi å slippe gassen, og fikk en betydelig motorbrems som hjalp til med å redusere farten.
Konklusjon – betydelig bedre enn forgjengeren!
Etter å ha testet Polaris Sportsman 6×6 570 EPS gjennom en helg, kan vi i Sledtrax med sikkerhet si at dette er en arbeidsmaskin som imponerer på nesten alle fronter. Med imponerende lastekapasitet og overlegen fremkommelighet i tøft terreng, er dette en ATV som takler de mest krevende oppgavene. Det eneste vi kan trekke for, er at det burde vært et større motoralternativ som valgmulighet. Hvis du ser etter en allsidig og pålitelig 6×6 for både arbeid og fritid, er Sportsman 6×6 570 EPS absolutt verdt å sjekke ut.