Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS SPORTSMAN X2 – MORSOMT ARBEID

Under våren kom en etterlengtet nyhet fra Polaris: deres bestselger Sportsman 570 X2, hadde nemlig blitt fullstendig oppdatert. Alt fra chassis, demping, bakkeklaring, belysning og design. I tidligere rapporter har vi testet noen av kjøreegenskapene, denne gangen skal vi se nærmere på hvordan Polaris Sportsman X2 presterer på en hestegård!

Polaris Sportsman X2 er en ATV designet for å takle de mest krevende arbeidsoppgavene. Den er utstyrt med en kraftig 570 cc ProStar-motor og avansert firehjulsdriftsystem, noe som gjør den mer enn i stand til å håndtere tøft terreng og hardt arbeid. I tillegg til å ha transportert oss gjennom skogen med ujevnt underlag, har vi hovedsakelig brukt den som arbeidskamerat her på hestegården for å lette en avgjørende del av dyreholdet.

Brennstoff til hestekrefter!

Dagen startet med at vi lastet høyballer på vognen vi hadde koblet bak Polaris Sportsman X2. Den romslige lastebæreren muliggjorde enkel og effektiv lasting av verktøyene vi trengte gjennom dagen som greip, tråd, tau, tenger og væske for å håndtere varmen. Lastebæreren på denne ATV-en var i tillegg utstyrt med holdere som gjør det enkelt å feste for eksempel en ryddesag hvis du skal jobbe i skogen. Med fullastet vogn rullet vi inn i den første innhegningen, hestene virket ikke å bli forstyrret av motorlyden fra 570-en, men kom nysgjerrig frem. Vi måtte nesten jage dem bort fra ATV-en; det virket som om hestene var like interessert i denne nyheten som oss, for det kunne vel ikke bare være høyet!

Ulike moduser

Sportsman har ulike kjøremoduser for hjulene: firehjulsdrift, tohjulsdrift og den modusen vi brukte på gården, “Turf Mode”. Dette innebærer at man kun bruker ett bakhjul for drift, noe som viste seg å være spesielt nyttig her. Turf Mode minimerer slitasje på bakken, noe som er viktig på en hestegård der man vil unngå unødvendige skader på både innhegninger og beiteområder. Med Turf Mode aktivert kunne vi transportere høyballene uten å etterlate dype spor i leiren eller gresset. Dette var altså ikke bare effektivt, men også skånsomt for den følsomme bakken. Sportsman X2s elektroniske servostyring bidro også til smidig manøvrering, noe som gjorde at vi lett kunne navigere inn og ut mellom gjerdene og innhegningene.

Prøve i terrenget!

Mellom høytransportene tok vi en avstikker ut i skogen på gården for å teste fremkommeligheten og komforten. Polaris Sportsman X2 med sitt oppdaterte fjæringssystem og økte bakkeklaring føltes virkelig bra i terrenget; selv på virkelig ujevnt og humpete underlag med stokker og steiner var den lettkjørt og komfortabel. Her kom firehjulsdriften til nytte for å kunne ta de ulike hindringene vi støtte på i passe hastighet. I tillegg til den integrerte LED-belysningen er denne ATV-en også utstyrt med en praktisk LED-lykt for arbeid på både tidlige morgener og sene kvelder, et kompliment som er uvurderlig på en hestegård som aldri sover.

Arbeidsdagen oppsummert!

Dagens høydepunkter var likevel de gjentatte turene frem og tilbake mellom høyrommet og hestenes innhegninger. Med hjelp av Polaris Sportsman X2s demping og komfortable sete kunne vi holde jevn fart selv på ujevn og gjørmete mark. ATV-ens evne til enkelt å skifte mellom en-, to- og firehjulsdrift ga oss den ekstra trekkraften vi trengte ved noen av de tyngre lastene. Det som stod klart ved dagens slutt, var at Polaris Sportsman X2 virkelig utmerker seg som et allsidig og pålitelig verktøy på en hestegård. Med sin pålitelige motor, Turf Mode for minimal markpåvirkning og sin robuste konstruksjon var den helt uvurderlig i vårt arbeid gjennom dagen.

For alle som driver en hestegård eller en annen type gård, er Polaris Sportsman X2 en investering som ikke bare forenkler arbeidsdagen, men også bevarer bakken. Vår følelse er at den allerede har vist seg å være en uvurderlig arbeidskamerat og helt klart en ATV som virkelig lever opp til sitt rykte!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

POLARIS NORDMØRE

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen