Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SCOTT GENIUS ST 920 – EN SUPERTRAIL SOM GIR MERSMAK

Sommeren går mot slutten, og vi har hatt mange turer i skog og mark, samt på MTB-baner, med vår Scott Genius ST 920. En Super Trail laget for alle skogens stier, herlig utforkjøring i røft terreng så vel som flytende kjøring i høyt tempo gjennom grønne korridorer. Den har stadig gitt oss smil om munnen og høyt adrenalinnivå, men noen ganger også blåmerker og skrubbsår når vilje og evne ikke alltid går hånd i hånd. Nå er det på tide å oppsummere våre inntrykk av Scott Genius ST 920!

Alene er ikke alltid best

Når man kjøper en ny sykkel, kan man velge mellom ferdigmontert eller i eske, og denne gangen valgte vi det sistnevnte alternativet. Det kan virke som få detaljer å montere, mest justering av girskifter, montering av bremseslange, dropperpost, hjul og styre – og hvor vanskelig kan det være? Jo, litt vanskeligere enn vi trodde… Det var ikke så enkelt å justere girene perfekt med en gang, men med gode tips fra sykkelvenner og noen prøveturer fungerte det til slutt riktig bra. Å kappe bremseslangen og montere den var enkelt, men etter et par sykkelturer viste det seg at det var luft i systemet, og det måtte utbedres. Å lufte bremsesystemet er ikke særlig vanskelig, men det krever riktig utstyr. Med alt på plass var det på tide å teste hva sykkelen var god for, og ganske raskt innså vi at bakdempingen ikke reagerte som den skulle når vi prøvde å låse den. Det var vanskelig å merke forskjellen mellom klatre- og traction control-modus, og hvordan wiren ble justert. Spaken på styret hoppet også ut av låst posisjon ved minste hump, noe som var ganske irriterende. Etter rask og god hjelp fra Scott ble ny demper og detaljer til Rideloc-spaken sendt, og med dette på plass ble det en stor forskjell. Hadde vi kjøpt ferdigmontert, hadde vi spart tid da alt dette allerede hadde vært ordnet, noe som kan være verdt å ta med i beregningen når sommeren tross alt er kort, og man vil få mest mulig ut av sykkelsesongen.

Booster selvtilliten

Scott Genius var kjent for oss, men ST 920 var likevel en ny bekjentskap, og forventningene var høye, men vi hadde også noen bekymringer. En av dem var hvordan den nye geometrien med lavere tyngdepunkt, slakkere vinkler og høyere vridningsstivhet ville påvirke kjøringen. Vi ble veldig fornøyde da vi opplevde at Scott Genius ST 920 var mer stabil enn vår tidligere modell, at den var stødigere i styringen og derfor ikke føltes like vinglete. Den ga en følelse av trygghet i vanskelige passasjer, var lett å håndtere og smidig i svingene. Sittestillingen passet oss bra, følelsen var at man satt mer oppreist, rettere over pedalene og tråkket noe mer nedover enn fremover sammenlignet med tidligere sykkel. Vi kunne konstatere at Scott Genius ST 920 ga oss mye selvtillit, ja, noen ville kanskje til og med kalle det hybris, og til slutt utfordret vi oss selv så mye at OTB (over the bars) var uunngåelig – heldigvis har vi alltid beskyttelsesutstyr på når vi sykler.

Viktige detaljer

Tyngdepunkt og geometri er selvfølgelig viktig, men det er også fjæringen. Vi var nysgjerrige på hvordan den innebygde bakdempingen ville oppføre seg både når det gjelder fjæring, overgang mellom ulike kjøremoduser og det faktum at den skulle holdes fri for støv og smuss. Etter mange sykkelturer kunne vi konstatere at fjæringen har vært veldig bra, den har svelget humpene fint og også returdempingen har fungert bra. Selv om bakdempingen er godt skjult, er den lett tilgjengelig for justeringer, og i tillegg har den virkelig holdt seg støvfri.

Men det er mange justeringsmuligheter, og spørsmålet er om vi vil justere enda litt til i jakten på den ultimate fjæringen. En ting som i starten irriterte oss litt var at klatre-modusen i demperen ikke var like stiv som vi var vant til tidligere, sannsynligvis kun en vanesak da sykkelturen ikke har blitt påvirket av det. Vi har satt pris på at demperen og kablingen er innebygd, det var lett å holde rent, og vi liker utseendet veldig godt. En annen ting vi lurte på var om bremsene ville merkes forskjellig? Ja, det var svært effektive bremser som uten problemer hjalp til med å løse vanskelige situasjoner i bratte utforkjøringer. Et annet pluss var at vi ikke har trengt å bytte bremseklosser i løpet av sykkelsesongen. Den forskjellen vi kunne se med det blotte øyet, var at disse bremseklossene er betydelig lengre enn de vi har hatt på tidligere sykler, og det kan kanskje påvirke både bremseevnen og klossenens levetid.

Oppsummering

Vi synes at Scott Genius ST 920 er en sti-sykkel av høyeste kvalitet, den innbyr til morsomme og inspirerende sykkelturer samtidig som man føler seg trygg og sikker på den, selv i de virkelig bratte og røffe partiene. Den har et stilrent uttrykk og er lett å holde ren og vedlikeholde med den innebygde bakdempingen, rett og slett en veldig gjennomtenkt modell. Flere av egenskapene heller mer mot down-hill enn tidligere modeller har gjort, men dessverre har vi ikke rukket å teste den mer rene down-hill-kjøringen, så det beste har vi kanskje ikke prøvd ennå. Men det vi har prøvd har gjort oss veldig fornøyde, og for hver gang vi har vært ute og syklet, har Scott Genius ST 920 økt i anseelse. Sesongen er ikke helt over ennå, og om ikke annet kommer det jo flere somre med nye muligheter, noe vi ser frem til!

Vi ses i sykkelskogen!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen