Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO RENEGADE X 900 ACE TURBO – EN LUKSURIØS KRAFTPAKKE

Når Ski-doo lanserte sitt modellutvalg for 2025, var det mange nyheter blant løypescooterne, med blant annet en helt ny forstilling og nye ski. Men en modell innen løypesegmentet som havnet litt i skyggen var Renegade. Også denne fikk en oppgradering, og vi fikk dessuten muligheten til å testkjøre Renegade X 900 ACE Turbo, en unik prototype som, med fasit i hånd, ikke kom videre til lansering. Hvordan var denne å kjøre, og hva er våre første inntrykk? Det og mye mer får dere se i denne Trax Impression!

Rampelyset på Renegade!

Under Snowshoot 2024 fikk vi testkjøre store deler av Ski-doos utvalg for den kommende sesongen. Det var et hav av prototyper, og løypesegmentet var i stort fokus for oss, da det her fantes interessante oppdateringer å teste. For Renegade-modellene kom det oppdateringer i form av en enda bedre GPS, der en 10,25″ skjerm har et integrert kart som fungerer uten mobilen tilkoblet. I tillegg var knappene på styrets kontrollenhet flyttet for enklere bruk. Men utover det lanserte utvalget av Renegade XRS, Adrenalin og Sport, hadde vi muligheten til å prøve enda en modell, Renegade X 900 ACE Turbo. En mellommodell som på papiret så ut til å være akkurat passe.

Fulladet maskin klar for avgang

Renegade X 900 ACE Turbo plasserer vi midt mellom XRS og Adrenalin, hvor alle har samme motor som grunnlag, men med forskjellige utforminger. For å plassere seg midt imellom har den den “vanlige” 900 ACE Turbo-motoren, ikke Turbo R, samt høyere vindskjerm og mykere kalibrering av støtdemperne. I tillegg var også denne prototypen fullpakket med utstyr som vesker og belysning. Allerede ved første øyekast fikk vi følelsen av at dette ville være en fantastisk maskin å tilbringe mange mil på, og vi gledet oss til å ta oss ut på løypene!

Hva er de første inntrykkene?

Når man kjører langs snøscooterløypen, oppfylles mange av våre forventninger. Det er en luksuriøs følelse i maskinen, den føles ikke for ekstrem, og gir deg som fører en stor trygghet selv når løypen blir humpete. 900 ACE Turbo-motoren brummer fint når du gir gass, og dreiemomentet gir en kilende følelse i magen når du akselererer ut av svingene. Noe som ytterligere bygger opp denne luksusfølelsen er den 10,25″ store skjermen, som med sitt krystallklare bilde og smidige grensesnitt hever inntrykket av førermiljøet og gir et svært moderne inntrykk. Utstyrsmessig hadde denne maskinen også den justerbare styrehøyderen montert, samt det roterbare gasshåndtaket. Dette gjør at du kan få en veldig avslappet kjørestilling, samtidig som du enkelt kan justere styrets posisjon når du skal kjøre mer aggressivt. For Renegade X 900 ACE Turbo leverer i begge disse scenariene.

Under turen benyttet vi også anledningen til å forlate scooteren og utfordre maskinen i løssnøen. Det merkes at dette ikke er den tiltenkte lekeplassen, og man må holde en høy beltehastighet for at 38 mm beltet skal drive scooteren fremover i snøen. Man kommer seg frem, men det føles ikke like lett som Renegade gjør ellers.

Avslutningsvis

Etter drøyt en time med kjøring, stiller vi GPS-en inn på returen, og nå som vi har blitt bedre kjent med både maskinen og løypen, øker farten betydelig. Kjøringen blir inspirert, og selv om maskinen utstråler touring, er det mulig å skimte lekenheten i den. Ved raske gasspådrag høres et dempet smatrende fra eksosrøret, kort tid etter letter trykket på skiene, og så er vi av gårde. Det er lett å miste følelsen av fart når man suser av sted, og vi må ofte minne oss selv på at det er flere scootere ute langs løypen. Men med en god gjennomsnittsfart tar vi oss tilbake til flyplassen der turen startet, og plasserer scooteren blant de andre prototypene. En virkelig flott tur på en snøscooter som vi gjerne skulle tilbrakt mange flere mil på. Litt synd er det derfor at akkurat denne modellen ikke kom med i produktutvalget for 2025. Men søstermodellene er svært kapable, enten du vil ha en mer ekstrem løypescooter eller en litt mer beskjeden modell. Det er bare å velge!

Les mer TRAX IMPRESSIONS

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen