Når Ski-Doo presenterer en ny generasjon av sin legendariske Summit X med Expert-pakke, vet vi at det er på tide å følge med. Maskinen har vært en favoritt blant oss frikjørere i flere år – men nå er det en ny dimensjon av kjøreglede og lekenhet som venter.Med tynnere gods i tunnelen, en smalere front på kun 32 tommer og det helt nye styresystemet tWIN™ RIDE LINK, får vi en maskin som ikke bare ser rå ut, men også leverer en kjøreopplevelse uten sidestykke. Vi i Sledtrax fikk sjansen til å teste maskinen i høyalpin terreng med klatring, skråkjøring og frikjøring – her er våre inntrykk!
En helt ny måte å kjøre snøscooter på
Allerede etter noen minutters kjøring merker vi det tydelig: dette er ikke samme Summit som før. Den slanke fronten kombinert med redusert vekt gir en nesten sjokkerende smidighet – spesielt når vi kjører på skrå. Der vi tidligere måtte flytte vekten aktivt over maskinen, kan vi nå stå i en nøytral posisjon med føttene på hver sin side. Det gjør både nybegynnere og erfarne førere tryggere i krevende terreng.
Summit X med Turbo R er en ekte busmaskin, og den nøler ikke med å svare når vi ber om mer. Vi angriper bratte fjellsider i dyp, løs snø der andre maskiner kan føle seg overveldet – men Summit bare fortsetter å klatre. Vendinger i skrå, tekniske passasjer, sidehilling eller spontane hopp blir lekende lett. Med den nye vektbesparelsen føles den ekstremt lettmanøvrert, nesten som en forlengelse av kroppen.
Hva kan bli bedre?
Selv om førsteinntrykket er overveiende positivt, finnes det spørsmål som bare lengre testperioder kan besvare. Når man gjør en maskin så lett, er det naturlig å lure på holdbarheten – vil den tåle den brutale virkeligheten i Skandinavias tøffe fjellterreng? Det får vi svar på i kommende langtids-test.
En annen ting vi må nevne, er prislappen. Når maskinen havner et sted mellom 280 000 og 300 000 kroner, er det ingen overraskelse at det svir. For oss snøscooterfolk som allerede har kostnader til utstyr, drivstoff og fjellturer, er det ingen liten investering. Men som det så ofte heter: «Vil du ha det beste, må du betale for det.»
Overraskelsene som imponerer
Til tross for en frontbredde på kun 32 tommer og den fjærlette konstruksjonen, føles maskinen ikke det minste ustabil. Tvert imot. Vi kjører lange strekk på løypene for å komme oss opp i høyden, og selv med den smalere geometrien kan vi holde høyt tempo uten å miste kontroll. Maskinen svarer umiddelbart, og i dyp snø føles den mer responsiv enn noen gang.
Klatreevnen er noe helt for seg selv. Vi befinner oss i storslått fjellterreng, der bratte heng avløser hverandre og snøen er dyp. Men med Turbo R-motoren mellom beina og en PowderMax X-Light-belte under, føles det som vi har uendelig med kraft. Scooteren biter, holder sporet og leverer et driv som får smilet til å gå fra øre til øre.
Konklusjon – lettere, råere og enda mer leken
Ski-Doo Summit X 154 850 E-TEC Turbo R med Expert-pakke setter lista høyt! Med kompromissløs teknologi, vektbesparelser og nye smarte funksjoner får vi en løssnømaskin som føles både lett, smidig og brutalt kapabel. Vi i Sledtrax gleder oss til å fortsette å presse denne scooteren gjennom vinterens tester – i ekte skandinavisk fjellterreng. For deg som søker lekenhet, kraft og kontroll, er dette en maskin som leverer varene.