Sledtrax Tester
VÅR VEI MOT MOTORSYKKELLAPPEN

Vinteren 2024/2025 ble ikke som vi hadde håpet. Snøen – det hvite gullet for oss snøskuterentusiaster – valgte å utebli. I stedet for å planlegge fjellturer begynte tankene å drive i en annen retning. Som så mange ganger før, når hjernen begynner å drømme om sommer og motorabstinensen kommer snikende, dukket den gamle ideen opp igjen: «Tenk om man skulle ta MC-lappen?»

Tanken har vært der lenge. Å kunne kaste seg ut på veien, kjenne på friheten og akselerasjonen på to hjul. Etter litt research ble det plutselig alvor – førerkorttillatelsen var i boks og vi begynte å booke inn alle stegene som kreves for å ta førerkortet.

For deg som vurderer den samme reisen, her er grunnstegene: NB! Dette er i Sverige, og prosessen samt priser vil variere. Sjekk derfor med din lokale trafikkskole. Dette er kun tiltenkt å gi en liten pekepinne, samt informere om prosessen til vår svenske kollega.
1. Førerkorttillatelse + Synstest
Første steg er å søke om førerkorttillatelse hos Statens vegvesen. Dette er gratis. En synstest må imidlertid gjennomføres hos optiker. Kostnad synstest: 199 kr
2. Risikoutdanning del 1 + Kjøretime (110 min)
Risikoutdanning del 1 er en teoretisk undervisning som tar for seg trøtthet, alkohol, narkotika og andre risikofaktorer i trafikken. Vi valgte en pakkeløsning som også inkluderte en 110 minutters kjøretime. Kostnad risikoutdanning 1 + 110 min kjøretime: 4 400 kr
3. Risikoutdanning del 2 (glattkjøring)
Dette er den praktiske delen av risikoutdanningen. Man kjører under varierende føreforhold og trener på farlige situasjoner, bremsing og unnamanøvrer. Kostnad risikoutdanning 2: 4 100 kr
4. Teoriprøve
Etter å ha studert teorien – via app, bok eller nettkurs – booker man teoriprøven hos Statens vegvesen. Kostnad teoriprøve: 420 kr
5. Oppkjøring
Når teorien er bestått, er det tid for den praktiske prøven. Du kan kjøre opp med egen motorsykkel, men de fleste velger å leie fra en trafikkskole, noe som kan medføre ekstra kostnader.

Del 1: Manøverbane
Oppkjøringen starter på en av Statens vegvesens avsperrede øvingsbaner. Her testes følgende øvelser:
- Lavfartsbane: Først en sikkerhetskontroll av motorsykkelen. Deretter kjører du sakte mellom kjegler uten å sette ned beina, unntatt på to spesifikke steder hvor man skal stoppe. Dette krever balanse, clutch-kontroll og sterke nerver. Dette er den vanskeligste delen for mange, og bør trenes godt på.
- Høyfartsbane: En rask slalombane med “garasjevending” og bremsing på angitt punkt – alt i ca. 50 km/t.
- Bremseprøve: Brems kontrollert fra høyere hastighet (typisk 70 km/t). Her testes evnen til å foreta en nødbremsing.
- Vendinger og U-svinger: Både på smal og bred vei.
Man får vanligvis to forsøk per øvelse. Feiler man to ganger på én øvelse, blir man underkjent.

Del 2: Trafikkjøring
Klarer du manøverbanen, går du videre til kjøring i trafikk. Dette skjer med radio der sensor gir instruksjoner. Fokusområder:
- Sikkerhetsavstand
- Plassering i kjørefelt
- Fotgjengeroverganger og vikeplikt
- Tilpasning til trafikkflyt
- Å vise at du kan kjøre selvstendig og trygt
Hele kjøreturen varer ca. 30–45 minutter og avsluttes der dere startet – enten med et gledelig «Gratulerer, du er godkjent!» eller en kort gjennomgang av hva som må forbedres. Kostnad oppkjøring (ekskl. MC): 2 000 kr
Totalt hittil: ca. 11 119 kr
Parallelt med utdanningen begynte vi å se etter en passende sykkel. Valget falt raskt på Yamaha MT-09, utstyrt med deres nye Y-AMT girsystem – en avansert, automatisk løsning som gir en rå, responsiv følelse, men uten clutchhendel. En drøm for gatekjøring – men ikke ideell for oppkjøring, siden den regnes som automat og dermed begrenser førerkortet til automat.

For å løse det fikk vi via Yamahacenter i Luleå låne en Yamaha MT-07 – en smidig, manuell sykkel med den rette karakteren for oppkjøring. Den er lettkjørt, kvikk i svingene og har blitt vår trofaste følgesvenn i den siste delen av utdanningen.
Når denne artikkelen skrives, er det dagen før oppkjøringen. Sommerfuglene i magen begynner å melde seg – nå gjelder det. I neste artikkel får dere vite hvordan det gikk, og hvordan vår MC-reise fortsetter. Bli med, for dette er bare begynnelsen!
Les mer Sledtrax Tester
Les mer Yamaha Motor Scandinavia
