Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

YAMAHA KODIAK 700 EPS SE

I sommer slipper vi løs Yamaha Kodiak 700 EPS SE i den svenske fjellverdenen – og nei, dette er ingen liten krabat. Større enn lillebroren Kodiak 450, men ikke fullt så skremmende som storebror Grizzly 700. Spørsmålet er bare: er dette en anonym mellomting i bjørneflokken, eller har vi å gjøre med et ekte fjellbeist med attitude? Vi er klare for å finne ut av det – og vi mistenker at det blir skikkelig kult!

Levert av Vilhelmina Däck & Maskin

Våren og barmarksesongen har kommet tilbake, og med den følger en hel haug prosjekter som må gjennomføres før snøen igjen dekker fjellheimen. Til hjelp for å rekke alt i sommer skal jeg ha en Kodiak 700 EPS SE fra Yamaha – en ATV med et solid slektstre av produkter i toppklasse.

Jeg ankommer Vilhelmina Däck & Maskin en fredagsettermiddag. Bygningen står i sterk kontrast til mange av dagens glasskledde prestisjebygg med polerte gulv og designerbelysning. Dette føles mer som et tilbakeblikk til en svunnen – og kanskje mer ekte – tid. Den følelsen forsterkes da jeg møter mekanikeren Hampus Englund og eieren Jörgen Holmqvist, begge med olje opp til albuene etter en hel dag på verkstedet.

Etter en entusiastisk gjennomgang av maskinen og all ekstrautstyret de har montert, blir jeg værende en ekstra halvtime for å prate om alt og ingenting. Fantastisk engasjement, hyggelige folk og førsteklasses service!

Skikkelig godt utstyrt

SE (Special Edition)-versjonen av Kodiak 700 kommer med matt sorte aluminiumsfelger, høykvalitets lakk og en frontmontert WARN® VRX 25 vinsj. Vårt eksemplar er i tillegg utstyrt med «store skogspakken» fra den svenske produsenten Leja. Den inkluderer heldekkende bunnplate i aluminium, avtagbare oppbevaringskasser, en ekstra avtagbar vinsj med fjernkontroll, og et avtagbart arbeidsbord med skruestikke.

Denne modellen har også EPS, elektronisk servostyring, som er fullstendig omarbeidet for 2025. Den skal nå være mer progressiv avhengig av hastighet og underlag. Yamaha selv påstår at den er «best i bransjen» – det gjenstår å se.

Førsteinntrykk

Vel hjemme i Saxnäs var det naturligvis klart for en prøvetur. Etter en kort tur med variert kjøring på grusveier og kupert terreng på gården, må jeg si at førsteinntrykket er svært positivt. Den nye servostyringen virker som en fulltreffer! Lett å styre og responsiv uten å føles frakoblet fra underlaget.

Kodiak 700 EPS SE har et noe større chassis enn Kodiak 450 EPS SE (som Sledtrax testet forrige sommer), men likevel føles den smidig og lettkjørt. Yamaha sier selv at denne modellen er mer tilpasset tungt arbeid enn «lek og moro» – noe som merkes umiddelbart i hvordan Ultramatic®-girkassen oppfører seg. Selv på høygir kjenner man det solide dreiemomentet helt fra start. Det blir spennende å prøve å dra tunge lass og se hvordan den presterer. Ifølge spesifikasjonene skal den kunne trekke hele 600 kg!

Skal få kjørt seg skikkelig

En kort prøvetur er én ting – men det sier ikke alt. Er Yamaha Kodiak 700 EPS SE en ekte arbeidsbjørn eller bare ordinær hverdagskost? Er det like greit å gå for storebror Grizzly 700? For å finne ut av det skal Kodiak 700 være med meg gjennom sommeren og brukes til en rekke arbeidsoppgaver i ulike miljøer. Vi skal selvfølgelig også teste om den har en leken side – eller om den kun er laget for blodslit. Følg med i sommerens artikler når vi utforsker og tester kapasiteten til Yamaha Kodiak 700 EPS SE og alt det ekstrautstyret den har fått med på kjøpet.

Les mer Sledtrax Tester

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen