Når man hører om elsykkel, tenker man kanskje først og fremst på sykling i byer for å komme seg raskt og smidig fram, eller på stier i skogen i høy fart. Men siden vi også liker downhill og å ha det gøy i sykkelparker, tenkte vi at Yamaha Moro 07 skulle settes på prøve der også. Hvordan er det å sykle elsykkel i de bratte, utfordrende bakkene? Hoppe, droppe og ta bølgende svinger? Trenger man virkelig strøm for å sykle nedover? Kommer sykkelen til å føles tung og klumpete? Ja, spørsmålene og tankene var mange, men nå har vi svaret.
En ny verden
Elsykler har eksistert lenge, men jeg har selv aldri hatt en tidligere. Mine spontane tanker har vært at sykling kan man gjøre selv med sine to friske bein; det gir god trening, og ofte sykler man jo ikke så bratt at det blir uutholdelig slitsomt. Men etter en kort stund på Yamaha Moro 07 var jeg solgt! Det åpner helt nye muligheter for en annen type sykling. Som i en tidligere artikkel, når vi beskrev følelsen av at det blir litt som en hinderløype å sykle i skogen uten at det blir tungt på grunn av myk mark, føles det takket være eldriften og dempingen litt som å kjøre cross, bare veldig lett og smidig.
Nye utfordringer
Så for å ta følelsen når man jobber seg fram over røtter og stein i skogen til neste nivå, har vi besøkt noen ulike sykkelparker i sommer. Å kjøre downhill og i sykkelpark er ikke noe nytt, men personlig har jeg aldri gjort det med en elsykkel før. Det må sies at jeg var skeptisk og tenkte at her hører nok ikke Yamaha Moro 07 hjemme, men tro det eller ei, jeg ble skikkelig overrasket!
Hva er det som overrasket?
For det første tenkte jeg at man ikke engang trenger å ha elmotoren på, siden man jo bare sykler nedover og derfor ikke trenger å trå, men å ha elmotor viste seg å være en stor fordel. For meg som ikke tør å slippe på i full fart i alle bakkene, hoppene og svingene, var det perfekt å kunne bremse litt før for så å kunne ta to raske tråkk og få opp farten veldig raskt etterpå. Dette ga en flyt i syklingen uten at jeg følte at jeg hadde høyere fart enn hva jeg var komfortabel med, men heller ikke for lite fart etter for eksempel et hopp. Det ble veldig tilgivende hvis man hadde saktnet ned for mye og raskt trengte å få opp mer fart. Elmotoren PW-X3 fikser det raskt og sømløst med sin raske respons.
Hva tåler komponentene?
Med mye fart trengs også gode bremser, og det finner vi på denne sykkelen. Bremsene fra Magura klarer å sakte ned skikkelig i høy fart, noe som gir trygghet og gjør at man tør å slippe på for så å raskt og smidig bremse når det trengs. Vi har så langt besøkt mindre anlegg som Bygdsiljum, men også større steder som Åre. I Åre finner vi naturligvis større, lengre og brattere bakker, og der fikk dempingen jobbe skikkelig. Jeg opplevde ikke at den bunnet ut, men hele fjæringsveien ble brukt på RockShox-demperne som har 160 mm vandring foran og 150 mm bak. Det er mulig å pumpe dem for å gjøre dem stivere, men jeg har ikke eksperimentert med trykket ennå da jeg har opplevd at det har fungert bra. Dekkene fra Maxxis har et godt mønster, noe som har gitt godt grep både i tørre og våte forhold. Dog noe myke dekksider for de skarpe steinene på Åre’s topper, som ga oss en punktering.
Får Yamaha Moro 07 godkjent i de bratte bakkene?
Alt i alt er det veldig positive inntrykk vi har samlet nedover bakkene. Tyngden som en elsykkel har, kjennes selvfølgelig i forhold til en downhill- eller endurosykkel, men med et virkelig godt rull, god demping, skarpe bremser, grep i dekkene og PW-X3-motorens responsive elmotor, så får Yamaha Moro 07 definitivt bli med flere ganger!