Vinteren byr på mange muligheter for eventyr, og med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146 har vi virkelig fått en snøscooter som er allsidig på alt det snøscooterkjøring har å tilby. Denne sesongen har vi testet Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146 i mange ulike snøforhold, og den har imponert meg på alle områder. Hva er det som gjør denne snøscooteren så spesiell? Freeride 850 E-TEC kombinerer kraft og smidighet på en måte som gjør den til en god utfordrer i både bratte terreng og lekne turer i puddersnø.
Originaldempere med hurtig justering
Vi har kjørt mange dager og mil med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146”. Den kommer fra fabrikken ferdig med solide støtdempere som gjør en utmerket jobb. KYB Pro 40 har vi kjørt i variert terreng, og den har tatt alle utfordringer. Tre klikk, og du går fra soft-medium til hard setting på demperne. Klikkjusteringen på demperne har vært en uvurderlig venn i møte med varierende snøforhold. Tre klikk har vært nok justering for de fleste forholdene. Selv på den mykeste innstillingen har jeg ikke opplevd å bunne demperne.
Spesielle opplevelser og minner
De fotpinnene jeg nevnte tidligere i sesongen, har jeg ikke savnet siden. Hvis dette er første artikkelen du leser om scooteren, så ytret jeg et aldri så lite savn om fotpinner som jeg var vant med på min forrige scooter. En av de mest positive opplevelsene med denne snøscooteren er hvor godt jeg har blitt vant til G5-plattformen. Jeg forstår godt hvorfor man kan bli veldig satt til kun et merke i snøscooterbransjen. Alle ulike utfordrere på for eksempel DEEP SNOW SHOOTOUT 2025 er jo gode snøscootere hver for seg; alle er på hvert sitt sett litt unike i sine segmenter. Denne Ski-Doo Freeride 850 E-TEC [spoiler alert] vant sammenlagt seieren for 2025, det er virkelig en leken kraftpakke!
Modifikasjoner og oppgraderinger
Jeg har gjort noen modifikasjoner på snøscooteren, som høydejusteringen på styret. I starten av sesongen testet jeg ulike høyder, men har funnet ut at den laveste innstillingen på 125 mm fungerer best for meg. Dette er kanskje en smakssak, men for min del er det viktig å unngå at styret kommer i brystkassen når jeg kjører opp bratte bakker. En annen nyttig oppgradering er tunnellvesken, som lar meg ha med matpakke, ekstra klær, hansker og drikke.
Robust og rått grep med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC’s belte
Som jeg sa i review av snøscooteren, så spiser den og spytter ut snø som en snøfreser på steroider. Beltet med sine robuste kammer gir alltid godt grep, uansett snøforhold. De legger seg ikke langflat for tung og bløt snø, og selv på løs puddersnø så skuffler den lett gjennom snø som gjør at du kommer deg opp og fram på snøen. Det er en maskin som virkelig ikke begrenser deg – snarere tvert imot, gir deg store muligheter hvor bare du som sjåfør setter begrensningene.
Sesongen på hell, påskeslush incoming
Denne sesongen har vi virkelig fått testet Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146” i mange ulike snøforhold, og den har imponert så langt på de områder. Men eventyret er ikke over! Vi har fortsatt flere spennende turer og utfordringer foran oss, og vi gleder oss til å se hvordan maskinen presterer i de siste ukene av sesongen med påskeslush. Er du nysgjerrig på hvordan den takler påskeslush og skavlekjøring? Følg med i vår kommende og siste artikkel, hvor vi gir en fullstendig rapport etter en hel sesong med Ski-Doo Freeride 850 E-TEC 146”. Vi snakkes!