Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

ARCTIC CAT M858 – EN VILLKATT MED KREFTER – (OG NOEN KLØR SOM TRENGER Å SLIPES)

Størstedelen av vinteren er forbi, og vi i Sledtrax har rukket å legge mange mil bak oss med vår langtids testmaskin – Arctic Cat Mountain Cat 858. Vi har kjørt i pudder, skare, slaps og alt imellom. Hva har fungert skikkelig bra? Og finnes det barnesykdommer som må fikses før vi kan kalle dette en fulltreffer? Nå kommer vi med sluttrapporten – og svarer på alle spørsmålstegn!

Forventningene var skyhøye

Da Arctic Cat lanserte sin nye M858 i Catalyst-plattformen med en større motor, var forventningene – mildt sagt – skyhøye. Etter at 600-kubikkeren imponerte i fjor, skulle nå storebror vise hva han var god for. Og vi kan allerede nå si – det er mye å like. Men det finnes også forbedringspotensial. For at Arctic Cat skal kunne konkurrere helt i toppen av løssnøsegmentet, trengs det litt finpuss. Vi har testet maskinen under varierende forhold og samlet både ris og ros.

Dette liker vi – veldig mye!

Vi starter med det positive. Beltet i kombinasjon med Alpha-railen er et monster i pudder. Fremkommeligheten og den eksplosive «launch-effekten» gjør at katten bokstavelig talt danser gjennom snøen. Det er en fryd å manøvrere maskinen gjennom variert terreng – men vi kan samtidig konstatere at en boggi med dobbel skinne hadde vært å foretrekke under de mer skiftende svenske snøforholdene.
Utseendet? Brutalt. Dette er, etter vår mening, markedets peneste snøscooter. Punktum. Designet er aggressivt, moderne og skiller seg ut!

Og lyset? Det lyser opp som om du er på filmpremiere i Hollywood.
Setet er smidig, lett å flytte seg på, og den justerbare støtdempingen, som du styrer direkte fra styret, er et stort pluss. Spesielt i bratte klatringer hvor du raskt kan låse fjæringen for å holde skiene på bakken. Funksjonelt og smart!

Her er det rom for forbedring

Som med alle nye plattformer har også Arctic Cat fått sin dose barnesykdommer. Vi begynner bakfra – fottrinnene i kompositt er glatte og bygger is. Det finnes heldigvis et oppgraderings-kit som fikser dette, så det er ikke et uløselig problem.

Motoren da? Den leverer godt på toppen, men går tidvis fett, og av og til kreves det flere forsøk for at motoren skal levere hele turtallsregisteret. Vi vet at en enkel ommapping kunne gjort underverker – så dette er ikke et uoverkommelig problem for Arctic Cats ingeniører. Variatoren er også litt for snilt kalibrert. Et variatorkit med ny fjær og vekter ville løst problemet og gitt den umiddelbare responsen man ønsker i bratt terreng. Det finnes altså løsninger – de må bare implementeres.

En siste ting – og denne er faktisk litt frustrerende. Den rå G8-displayen fra Garmin, som i seg selv er markedets beste, lider under scooterens tomgangs vibrasjoner. Det er vanskelig å navigere i menyene fordi displayen registrerer dobbeltklikk. Løsningen? Vel, vi lærte oss å holde litt gass med høyretommel, da fungerer alt utmerket. Men en mer langsiktig løsning hadde vært å montere et ekstra motorfeste eller på annet vis redusere vibrasjonene. En såpass avansert skjerm fortjener en vibrasjonsfri hverdag.

En skikkelig morsom maskin – tross alt

Til tross for de nevnte punktene vil vi gjøre én ting klart: Arctic Cat M858 er en vanvittig morsom, kraftfull og aggressiv maskin. Den tar for seg i løssnøen, er kvikk i svingene, har karakter, og byr på massevis av kjøreglede. Vi i Sledtrax ser virkelig fram til hva Arctic Cat vil gjøre med modellen til 2026. Vi er ganske sikre på at den amerikanske villkatten kommer med skjerpede klør til neste sesong, og kanskje tar et steg nærmere tittelen som markedets beste løssnømaskin. Inntil da sier vi takk til vår ville testkatt for vinterens eventyr, og vi gleder oss allerede til å slippe løs en ny Arctic Cat igjen neste vinter. Forhåpentligvis uten barnesykdommer – men med samme gale attitude!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FTA

Les mer Sledtrax tester

Kontakt din lokale Arctic Cat forhandler:

SYRSTADENG BIL

MOBIL AS

MOSJØEN ANLEGG OG UTLEIE AS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen