Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

LYNX SHREDDER DS 3900 850-ETEC TURBO – EN VINTER MED FULL LADING!

Etter en hel vintersesong med Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R kan jeg konstatere at dette ikke er en snøscooter for den som bare vil komme seg fram. Dette er en maskin for den som vil utfordre seg selv, utvikle seg, og virkelig kjenne hver eneste meter av kjøringen. Turbo R-motoren, sammen med det lengre beltet, skaper en helhet som er både kraftfull og krevende – men også utrolig givende når man lærer seg å håndtere den.

2025

Sesongen er nå over for min del, men vi har rukket å kjøre denne maskinen i alt fra dyp snø i fjellterreng til trange skogspartier og åpne myrer – og den har levert. Ikke alltid enkelt, men alltid med kraft, karakter og en rå følelse. Noen ting har overrasket positivt, andre har ikke helt levd opp til forventningene. Men én ting er sikkert: Det har vært en morsom vinter. Her er mine inntrykk av Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R.

Kraft som aldri nøler

Allerede fra første gasspådrag merker man at Turbo R-motoren ikke er bygget for rolige turer. Responsen er umiddelbar, og kreftene får armene til å jobbe for å holde seg fast i styret. Den bygger fart raskt og driver lengre enn maskiner uten turbo. Men dette er ikke en scooter som kjører seg selv – føreren må være aktiv, jobbe med kroppen, lese terrenget og styre med presisjon. Den aktive kjørestilen har gjort sesongen både intens og utrolig morsom.

Teknisk kjøring

Til tross for sin tydelige mountain-profil og lange belte føles scooteren ikke tung eller framtung i løssnøen. Med riktig teknikk og innstillinger flyter den fint opp og er overraskende smidig å kjøre. Det lille Mountain Light-setet er lavt og smidig, men uten å gå på bekostning av komforten. Maskinen krever riktignok mer innsats enn gjennomsnittet, men det gjør også at hver vellykket linje, hver sving og hvert teknisk parti føles som en liten seier. Og det er akkurat der kjøregleden ligger. For deg som liker utfordringer, ønsker å utvikle deg som fører og ikke er redd for en fysisk økt, leverer denne maskinen virkelig.

Fjæring og balanse

En del som skuffet litt under testperioden er det nye LFS+ frontfjæringssystemet i kombinasjon med KYB Kashima-støtdempere. I lavere fart holder den sporet godt og tar opp ujevnheter bra, men når tempoet øker strekker ikke fjæringen helt til. Fremre støtdempere slår igjennom, selv når de er stilt inn på hardeste nivå og krengningshemmeren fortsatt er på plass. Boggien fungerer derimot veldig bra – den lange slaglengden på støtdemperne gjør en stor forskjell og gir en stabil følelse bak.

I løpet av sesongen har jeg også eksperimentert med lengden på balataremmen, noe som gjør en enorm forskjell. Justeres den feil, reiser scooteren seg rett opp med skiene i været mens beltet biter seg fremover. Justeres den motsatt, presses skiene ned mot bakken, og maskinen skyter fart som en rakett. Å finne riktig balanse var imidlertid ikke helt enkelt – når scooteren gikk veldig bra i snøen, mistet den noe av den lekenheten jeg ellers setter pris på.

Gjennomtenkt teknologi med brukeren i fokus

Teknologien og finessene i Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R imponerer på flere nivåer. BRP har virkelig klart å skape en pakke hvor både ytelse og brukervennlighet står i sentrum. Tilbehøret holder høy kvalitet, er smart designet og lett å montere, noe som gjør det enkelt å tilpasse scooteren etter egne behov. Shot-startsystemet er en liten, men kraftfull detalj som gjør stor forskjell, spesielt på lange dager. Passformen på alle deler er gjennomtenkt, og scooteren er tydelig bygget for å være enkel å vedlikeholde. At BRP i tillegg tilbyr fire års garanti gir både trygghet og et sterkt inntrykk av tillit til eget produkt.

Konklusjon etter sesongen

Etter en hel sesong er dommen klar: Lynx Shredder DS 3900 850 E-TEC Turbo R er en kompromissløs, kraftfull og teknisk velbalansert snøscooter for den aktive og krevende føreren. Den byr på rå kjørefølelse, moderne tekniske løsninger, og en grad av kontroll som appellerer til deg som virkelig vil kjøre teknisk og hardt. Dette er en maskin å regne med. Men vær forberedt – den vil bli kjørt, ikke luftet.

Les mer på LYNX

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer Sledtrax Tester

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen