Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

SESONGFINALE MED POLARIS INDY VR1 850 DYNAMIX – EN INTELLIGENT LED-RAKETT

Det er alltid med et snev av vemod man avslutter en langtidsprøve, men også med en følelse av takknemlighet – spesielt når vinteren er tilbrakt sammen med en så gjennomtenkt og velfungerende maskin som Polaris Indy VR1 850 med Dynamix-fjæring. Denne sesongen har bydd på varierende underlag, turer med last og skiftende tempo – og VR1-en har virkelig blitt utfordret, og til og med måttet se seg slått i ekstreme situasjoner. Nå går vi gjennom hvordan sesongen har vært med en av Polaris’ mest spennende sportssnøscootere.

Smart fjæring som tenker for deg

La oss starte der den virkelig skinner – fjæringen. Det elektronisk styrte Dynamix-systemet har gang på gang overrasket med hvor raskt og sømløst det tilpasser seg kjøresituasjonen. Ujevn, preparert, oppkjørt eller jevn led – VR1 Dynamix leser terrenget, tolker kjørestilen og gjør jobben for deg.

Resultatet blir en kjøretur som er like stabil som den er komfortabel, spesielt i høyere tempo der hver sving plutselig føles som noe man gleder seg til. Den fremre støtdemperen stives opp og presser ned skien, noe som gir en utrolig følelse av kontroll som ellers er vanskelig å beskrive – men lett å bli avhengig av.

Når leden inviterer til dans

Det er når tempoet øker på en nyoppkjørt led at VR1 virkelig viser sitt sanne jeg. Man kan holde et tempo som gjør at man føler man kunne kjørt mye lengre etapper enn vanlig. Maskinen ligger stødig, formidler underlaget uten å slå tilbake, og gir en tillitsvekkende kjørefølelse – hvor det største problemet kanskje er at man må minne seg selv på å sjekke speedometeret innimellom. For det går fort – og det går fort veldig lett.

Motor og variator i samspill

Patriot 850-motoren er kjent for å levere, og årets mapping gjør den enda bedre. Gasspådraget gir umiddelbar kraft, jevn effektkurve og en stillegående motor som vitner om at alt samarbeider svært godt. Variatorinnstillingene fungerer svært bra både ved normal og høy fart – spesielt i ledtempo, der systemet skifter mykt og presist. Den følelsen har vært konstant gjennom hele sesongen, enten vi har kjørt uten last eller med full oppakning.

En liten svakhet i lavt tempo

Det finnes imidlertid ett område hvor vår VR1 har hatt en svakhet – nemlig ved krypkjøring med slede koblet til. Ved ekstremt lav fart, for eksempel rundt rasteplasser i trange omgivelser eller ved veldig sakte kjøring oppover, har vi merket en viss nøling i drivverket. Reima slurer litt og girskiftene blir ikke helt optimale. Dette har imidlertid kun vært merkbart i spesifikke situasjoner og forsvinner helt så snart man øker tempoet litt. Da er girskiftkarakteren igjen plettfri – selv med full last i Tekverk-sleden.

Lastet og klar for eventyr

Apropos sleden – med hengerfeste og en pakkeslede fra Tekverk har vi virkelig makset sesongen. Oppbevaring, bagasjebrett, dunkholder og isbor – alt har fått plass, og vi har aldri måttet gå på kompromiss med pakkingen. Sleden henger med i høyt tempo, og fjæringen på den imponerer også. Kombinasjonen gjør at VR1 ikke bare er en sportsmaskin, men også en utmerket turkamerat for lengre ekspedisjoner.

En ledmaskin å lengte tilbake til

Når vi nå oppsummerer sesongen, er det tydelig at Polaris har klart å lage noe som kombinerer ytelse med komfort på en måte få andre løypemaskiner matcher. Dynamix-fjæringen løfter hele kjøreopplevelsen og gjør hver mil, uansett underlag, til noe å glede seg til. Og selv om dette er en maskin som trives best i løypetempo, har den heller ikke hatt noen problemer med å takle lett upreparert terreng – så lenge man bruker hodet. Vi avslutter vinteren med et stort smil, der Polaris Indy VR1 850 Dynamix er, kort fortalt, snøscooterverdenens svar på en sportsbil med adaptiv fjæring – og vi elsker det.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509

Hvis du liker kjelke sjekk ut TEKVERK

Se lite SledtraxTV

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen