Når en noe sval vår var over og innkjøringen unnagjort, var vi endelig der vi ønsket å være – ute på veiene med sola i ryggen og hele sommeren foran oss. MT-09-en hadde fått sin første service, vi hadde passert 200 mil, og den leverer fortsatt både latter og små adrenalinkick i hver eneste sving. Først var det vanskelig å finne en dag som både var varm og regnfri, men så slo vi solrekorden i Sverige og dagene med over 30 grader avløste hverandre. Da kunne de svette turene i finværet begynne.
Tid for service
Da kilometertelleren nærmet seg 100 mil, trillet vi inn til Yamaha-senteret i Luleå for første service. Litt oljeskift, litt skruing, og så var hun klar til å møte sommeren på ordentlig. Servicen gikk smertefritt, og vi fikk i tillegg sjansen til å slå av en prat om motorsykler med andre MC-eiere i butikken – noe som alltid er halve gleden med slike besøk.
Liten og kvikk
Siden den gang har telleren tikket videre, og vi har nå passert 200 mil. Motoren leverer fortsatt sin kvikke karakter, og selv om det av og til vibrerer litt når turtallet klatrer, er det en del av sjarmen som gjør hele opplevelsen levende. Den korte akselavstanden og den raske responsen gjør at MT-09-en alltid føles sprek og klar for lek. Gir du gass, vil forhjulet gjerne lette fra bakken – nesten som om sykkelen spør: ”skal vi leke litt?” Passende nok finnes det en nedlagt flybase utenfor Boden hvor man kan trene ferdigheter og virkelig kjenne hvordan motorsykkelen oppfører seg. Antispinn, antiskrens og begrensning på hvor mye den steiler er utrolig verdifulle egenskaper på denne sykkelen. Man tør å gasse på på grusveier uten å miste kontrollen, og man kan steile uten å risikere å gå rundt.
Den nye girkassen
Det er nettopp ved slike små sprell at vi noen ganger kan savne en manuell clutch. Ikke fordi det trengs til vanlig kjøring, men for å ha den ekstra kontrollen når man med presisjon vil lette forhjulet. Ellers er det bare ved krypkjøring eller trange parkeringsmanøvre vi kjenner at en clutch hadde vært praktisk. Når man derimot får blåst ut motoren og bare kaster inn gir etter gir, da briljerer Y-amt-kassen. Den er langt mer responsiv enn for eksempel en moderne bil med dobbeltclutch og girhendler. Yamahas system er akkurat som å gire med quickshifter – forskjellen er at man bruker pluss- og minusknappene.
Langtur med sportssykkel
Dessverre har timeplanen ikke helt passet for noen langtur i sommer, og 32 mil er nok den lengste turen vi har tatt i ett strekk. Men jeg tror ikke vi hadde hatt noen problemer med å kjøre lenger. Med LS2-hjelmen og Cardo på plass, samt Killnoise-propper i ørene mot vindstøy, kan man både snakke i telefonen og høre på musikk selv i hastigheter over 100 km/t. Jeg sier det bare: skal du selv begynne med motorsykkel, er dette utstyr gull verdt for å gjøre opplevelsen mange ganger bedre.
Oppsummering
Sommeren har allerede bydd på mange minneverdige turer – svingete landeveier, spontane stopp ved iskiosker og kveldsturer når sola knapt vil gå ned. Hittil har vår nyoppdagede MC-interesse bare vokst seg sterkere, og vi ser fram til å kjøre langt utpå høsten. Faktum er at etter hver eneste tur, når hjelmen er lagt på hylla, begynner jeg å tenke på hvor neste tur skal gå. Og vil dere også vite det, bør dere følge med på Sledtrax. Tusen takk for at dere følger MC-reisen vår.