Ta kontakt med oss

Trax Impressions

ARCTIC CAT M600 CATALYST – THE CAT IS BACK!

Vi har nok ikke vært alene om å lengte etter et nytt chassis fra Arctic Cat, da Ascender-plattformen har mange røtter fra Proclimb, som kom tilbake i 2012. Ikke at Ascender-chassiset var dårlig på noen måte. Men når det kommer nye modeller fra konkurrentene, føles det likevel riktig med nytt design og et større steg i teknologiutviklingen for å se til at man sikrer plassene i toppen. Hva kan da ikke være bedre enn å se hva den nye Arctic Cat Catalyst M600 153” går for i metervis med pudder på en av de høyeste toppene i West Yellowstone. Her er de første inntrykkene med en katt som virkelig setter klørne i bakkene.

En kompakt maskin

En av de absolutt største nyhetene på snøscootersiden for 2024-sesongen er utvilsomt denne Arctic Cat Catalyst M600 153” som er en helt ny maskin fra grunnen av. Og utsikten er mektig på oppstillingsplassen ettersom det er en lang rekke forskjellige Catalyst-modeller på tomgang for å være klare for internasjonale medier som er invitert. Vi starter med å hoppe på katten et par mil opp til toppene og vi får en liten smakebit på det nye chassiset. Tanken og setet føles smalere og mindre enn før, og stigtrinnene er solide med store åpninger for å hindre at snø eller is bygger seg opp. Når vi kommer til litt humpete partier og står opp, slås du av hvor kompakt og fleksibel maskinen er sammenlignet med forgjengeren. Man har virkelig gjort alt for å minimere yttermålene og den er både smalere og med kortere huv enn vi er vant til.

Hvordan føles maskinen?

Når vi først har fått høyde, er det på tide å kaste oss ut av løypa og ut i pudderet, og i år er det snørekord i Yellowstone. Derfor har man tid til å tenke mer enn én gang på hvordan den nye 600-motoren vil fungere i rundt 3000 meters høyde og i snorkeldyp snø. Men vi presser gassen mot styret og den oppdaterte 600-motoren går opp selv om den er kjørt veldig hardt og det føles som om det er bra turtall til tross for lite motorvolum. Men selvfølgelig ikke sammenlignbar med en 800. Effekten er fortsatt nok til å komme oss dit vi vil og vi kan tenke oss at det fungerer enda bedre i lavere høyde i Skandinavia. Vi hadde virkelig drømmeforhold for å få en følelse av chassiset og her føles det som Arctic Cat har oppnådd en virkelig god ting, lettkjørt og fleksibel som gir oss et veldig godt førsteinntrykk.

Teknologien bak

Du vil forstå disse forbedrede kjøreegenskapene når vi får være med på den tekniske gjennomgangen med Jan Flemström. Vi får rett og slett et veldig godt innblikk i hvordan den nye Catalyst er bygget, og den er hele 10 % lettere enn dagens plattform, noe som er en betydelig vektreduksjon. Dette er oppnådd takket være mange små endringer, men noen av de større er en ny reimdrift som erstatter kjedehuset og veier mindre enn halvparten så mye. Da er torque linq-armen laget av karbonfiber, men det er som sagt både sete, tanken og en hel rekke komponenter hvor vekten er spart inn.

Det er ikke bare selve vekten det har vært fokusert på, men også hvor vekten er plassert, hvor motoren er senket for å få et så lavt tyngdepunkt som mulig. Og motoren er montert så langt bak som mulig, noe som sammen med den nye førerposisjonen skal gi en svært sentralisert masse og tyngdepunkt på maskinen.

Oppsummert

Etter noen timer på den nye Arctic Cat Catalyst M600 er vi overbevist om at den nye plattformen vil være et vellykket våpen på toppen av løssnømaskiner i 600cc-klassen. Lettere, smidigere og en lang liste med oppdateringer har gjort oss i Sledtrax veldig imponert!

Les mer på Arctic Cat

Les mer Arctic Cat reportasje

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen