Det er mye som er mindre på denne maskinen, slankere design, kortere tunnel, mindre masse og mindre luftmotstand, men noe Lynx ikke har kuttet ned på er kjøregleden! Alt dette og mye mer finner du i BRP’s splitter nye modell Lynx Shredder RE 3700. Det er innsiden som teller, men Shredderen har sannsynligvis fått en skikkelig ansiktsløfting med den nye Radien²-plattformen. En spennende og interessant nyhet med mye nytt og endret pakke i en pen og fleksibel koffert. Heng med når vi ser litt nærmere på dette villdyret!
Som en rød Ferrari, kvikk og fryktelig vittig, tar vi de første dansetrinnene med Shredderen. Det er ingen tvil om at dette er en meget leken maskin full av energi. Kommer man over en kortere maskin med kort tunnel, rask gassrespons og grep i beltet, ja da får man holde i styret, for Shredderen kaster seg opp med skiene i været uten noen større anstrengelser fra føreren. Barnslig moro!
Lynx Shredder fikser funfactorn
Så fantastiske som de meterdype pudderdagene er, så har vi de dessverre bare en kort periode om vinteren. Føret denne dagen er som det pleier å være når sesongen nærmer seg slutten, hard som betong de første timene av dagen. Men denne dagen da Lynx Shredder RE 3700 ble testet, rykket det konstant i smilebåndet og armene var som gummi etter en dag hengende i styret som en ape. Senere på dagen, når snøen er litt løsere slik at beltet kan grave seg ned, kan det hende du må flytte vekten fremover når du klatrer bratt ettersom Shredderen gjerne leker seg fram med skiene i været.
Men på den andre siden er det da også veldig enkelt å trykke litt ekstra på gassen, se seg over skulderen og man har snudd på en femøring og kan ta nye grep om nødvendig. Det får vi blant annet takke det korte chassiset og den nesten ikke-eksisterende skvettlappen, som gjør at snøen ikke tar imot. Beltet er også slanket og blitt smalere, noe som gjør det enda enklere å snu snøscooteren i en skavl eller når det dukker opp en uventet hindring i skogen.
Hvordan er en kort løssnømaskin på leden?
Har du noen gang kjørt gokart? Du får litt av den følelsen på leden med Lynx Shredder RE 3700. På de trange kurvene av løypa står Shredderen stødig på bakken til tross for sin smale framvagn og KYB-Kashima-dempingen svelger humper og hull i likhet med hvordan kakemonsteret sluker kaker. Naturligvis kan ledkjøring være litt kjedelig ettersom de ofte brukes som transportveier, dit vi virkelig vil er jo til de adrenalinfylte stigningene. Men vi må innrømme at det er lett å føle at man er i et crossløp når vi peiser nedover leden med Shredderen.
Så når det endelig er tid for dyp snø, klatring og adrenalin, har vi også der hjelp av justeringsmulighetene på dempingen. Alt for å tilpasse seg ulike snøforhold og kjørestiler, rett og slett for å passe deg og din type kjøring. En annen ting som Lynx gjør for å tilpasse maskinen til deg som fører er å montere et justerbart bremsehåndtak, endelig sier vi! For hvor mange har eller kjenner noen som har kjøpt bremsehåndtak fra ettermarkedet? Dette er noe Lynx har sett og gir oss nå denne kjærkomne nyheten for å kunne gjøre bremsen lettere tilgjengelig.
Et lys i mørket
Så det vi ser her er helt klart en lovende nyhet med mange gode løsninger og forbedringer, alt for å maksimere din opplevelse og kjøreglede. Kan det være at de korte maskinene vil dominere for å få mest mulig funfactor under alle typer snøforhold? Det gjenstår å se, men en ting som er sikkert er at Lynx Shredder RE 3700 vil lyse opp hverdagen denne vinteren (om ikke annet gjennom sine nye LED-frontlykter).