Ta kontakt med oss

Trax Impressions

LYNX XTERRAIN RE 850 TURBO R 3700

Endelig på plass igjen i det ville vesten, West Yellowstone. Men her skal vi ikke ri på noen gammel, sliten ponni. Nei, her finner vi 180 hestekrefter under panseret på denne nye totakts turboen Lynx Xterrain RE 850 Turbo R 3700. Den kraftigste totakts-turboen fra Lynx, rett fra fabrikken! En skikkelig rakett langs løypene og også lett å manøvrere i terrenget. En virkelig optimal allround-maskin som vi nå deler våre første inntrykk av.

Stor, større, USA

For dere som har fulgt oss på Sledtrax, har dere nok ikke gått glipp av vårt evige mas om de fantastiske løypene i USA – de er som det meste i USA – større! Så her kan man virkelig teste hva maskinene er gode for, hvis man tør. For i dette turboladede Lynx Xterrain finner vi intet mindre enn 180 hk, og med sine store og justerbare KYB PRO 46 HLCR Kashima-dempere og PPS³-boggifjæring tar den både løype og terreng med bravur. Dette, sammen med mange andre egenskaper, gjør at denne maskinen kan kjøres både raskt og stabilt.

Følelse av kontroll

Etter å ha sittet på et antall fjellmaskiner langs løypene for å ta oss opp til terrenget, føles det som en drøm å sette seg på denne Lynx Xterrain. Fra noen vinglete smale forstillinger til denne som føles stabil og stødig uten å bli tung å styre, myk og behagelig sete som likevel ikke er så stort at det er i veien, førermiljøet, komforten – ja, det føles som en snøscooter man virkelig kan ta på lange eventyr. Jeg føler meg utrolig trygg og stabil i løypa, selv om jeg øker farten, da Xterrain tar svinger og humper uten å miste grepet på bakken.

Crossover tar deg overalt?

Når vi snakker om grep, har beltet stor betydning på flere måter. Beltet på crossover-maskiner kan noen ganger være avgjørende for om man kommer seg frem i dypere snø eller ikke – kraften kan være der, men kam-høyden kan være for beskjeden og orker ikke skyve deg fremover. Vi kjører mest i løypa under testen av Lynx Xterrain 850 RE Turbo R, men når det åpner seg, viker vi selvsagt av for å teste løssnøegenskapene. På denne Xterrain finner vi 406 mm beltbredde og 51 mm kammer, og det, sammen med Rotax 850 Turbo R-motoren, skyver denne crossover-maskinen snø som en løssnømaskin! Det føles forbløffende hvor lett den er i løssnø, men samtidig så stødig og sikker i løypa – kan det være det beste av to verdener?

Eventyrlysten

For å gjøre eventyret enklere, finner vi en 10,25” berøringsskjerm med BRP Connect. Der kan du navigere deg frem, planlegge en rute på forhånd samt se vennene dine. Når man kjører på ukjente steder, er dette virkelig en uvurderlig funksjon for å unngå å gå seg bort, men samtidig kunne utforske området og føle seg trygg.

Turbo eller ikke?

Foruten at man virkelig kjenner kraften i maskinen, er lyden av turboen minst like hyggelig – det øker virkelig kjøregleden. Men det er vel som med alt annet, mye vil ha mer! Denne maskinen imponerte stort, og var kanskje den morsomste på hele turen? Takket være sine fremragende egenskaper både på og utenfor løypa, ble denne en virkelig suksessmaskin for terrenget og snøforholdene som var dette året – noe lignende det vi har her hjemme. Jeg tror absolutt dette er en maskin som kan passe oss i Norden, enten du velger turbo eller ikke, løssnø eller løype, eventyr eller planlagt rute – vi tror at Lynx Xterrain RE 850 Turbo R ikke vil skuffe deg uansett.

Les mer hos LYNX

Les mer TRAX IMPRESSIONS

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen