Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO SUMMIT NEO+ -LITEN OG SMIDIG MED MANGE MULIGHETER

På vinterens reise til snøscooter-eldoradoet i vest, West Yellowstone, fikk vi muligheten til å prøvekjøre maskiner med mange forskjellige bruksområder, og en av disse var Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI. En snøscooter med mange av Summiten’s karakteristiske egenskaper, men i en lettere, smidigere og svært lettkjørt variant, og sist men ikke minst til en veldig fordelaktig pris.

Enklere, men med kjøreglede

Med mange års erfaring og stor interesse for snøscooterkjøring, faller blikket ofte på mer ekstreme maskiner som krever erfaring for å få fullt utbytte av. I hendene på uerfarne førere kan disse bli til en kjedelig snøscooteropplevelse, til og med farlig. Bør man egentlig sette en uerfaren fører bak styret på en fullpakket turbomaskin i skogen blant trær og steiner? Dette er noe Ski-Doo har forsøkt å løse med Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI. De har tenkt i mange forskjellige retninger for å gjøre maskinen enkel å håndtere, men samtidig bevare kjøregleden som finnes i en Summit.

Et eksempel på dette er at de bygger på Rev Gen 4-plattformen, med alle dens velprøvde egenskaper for stabilitet og smidighet. De har også samme frontdempere og fjæring foran som Summit Adrenaline. Kjøretøyets høyde er imidlertid lavere, og maskinen er smalere, noe som gir uerfarne og mindre førere bedre kontroll over snøscooteren. Den er lett å kjøre både på løype og i enklere, upreparert terreng. Andre ting som er tilpasset mindre førere, er et slankere sete, styre, håndtak og gassregulering.

Man kommer langt

Under panseret sitter en 600 EFI med 85 hk, og ved kjøring i West Yellowstone var det ingen store problemer med å henge med i løypekjøring. Ikke så rask i akselerasjon, men det gikk fint å holde en passende marsjfart på humpete løyper. Utenfor løypa var det en betydelig snødybde, noe som gjorde det viktig å tenke over veivalgene. De verste bakkene ble unngått, og i stedet slynget vi oss gjennom mindre bratt terreng. Det gikk fint å kjøre en del utenfor løypene, og å følge andres spor var ofte ganske enkelt. Terrenget var relativt utfordrende og ikke for en uerfaren fører, men under svenske forhold bør man kunne finne mange områder å kjøre i uten større problemer. På Ski-Doo Summit Neo+ 600 EFI er elstart standard, noe som er veldig bra. Den er enkelt å starte selv, og man gruer seg ikke for å ta en ekstra stopp underveis.

Sammendrag

De tilpasningene som er nevnt, får en til å tenke på en overgangsmaskin, fra barndommens miniscootere til voksenverdenens muskelmaskiner. Men denne maskinen har absolutt flere bruksområder. Vi tror den burde passe bra som en familier scooter, der flere forskjellige familiemedlemmer enkelt kan kjøre den, samt at prisen er relativt lav for en ny scooter (fra 125 000 kr). Hvis man vil ha en scooter for å trekke sleden og ta seg ut til fiskevannet, eller følge løyper på eventyr i fjellene, burde den også fungere bra. For ikke å snakke om påsketurene til hytta i vårsolen med venner og bekjente på besøk som vil prøve scooteren. En anvendelig, enklere og lettkjørt maskin, der man får mye for pengene.

Les mer TRAX IMPRESSIONS

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen