Etter uker med skiftende bitende kulde og ekstreme mildvær var snødybden ved kysten nærmest fraværende, samtidig som lengselen etter en første tur med vår POLARIS 650 TITAN Nordic Pro var enorm – hva gjør man da? Jo, man setter kursen mot scootermekkaet Saxnäs! Med betydelig bedre snøforhold og fantastisk innkvartering på Marsfjäll Mountain Lodge ble det en helg som ga mersmak. Bli med på vår første tur med POLARIS sin store nyhet innen bredbeltede snøscootere!
Første tur
Reisen fra Boden til Saxnäs var lang, og sent på kvelden ankom vi Marsfjäll Mountain Lodge. Vi sjekket inn og krøp til køys. Termometeret på hytteveggen viste -27°C, og vi tvilte litt på hvordan kjøringen skulle bli. Hadde vi reist forgjeves? Værgudene var heldigvis på vår side, og med klar himmel og kun -14°C neste morgen steg forventningene til dagens kjøring.
Allerede da vi startet langs løypa, merket jeg hvor lett og presis styringen var. Den nye skien, Trail Braker, som er noe lengre, og mer aggressiv, spiller en rolle i dette, sammen med det nye forvinklede understellet Back Trak 20. Forvinklingen gjør at den bakerste delen av beltet løftes fri fra underlaget under det meste av kjøringen på hardt føre, noe som gir en direkte respons i manøvreringen. Mens jeg testet styringsegenskapene, hadde mine turkamerater forsvunnet langs løypa i jakten på dypere snø. Jeg måtte gi på med 650 cc Patriot-motoren for å ta dem igjen.
Høy ytelse på løypa
Å ta igjen turkameratene var ingen utfordring. 650 cc Patriot-motoren var utrolig sprek og reagerte umiddelbart på gasspådraget. Motoren føltes som en mye større motor enn den egentlig er. Basert på Patriot 850 cc, har den en lettvekts veivaksel som gir raskere gassrespons, mer kraft og bedre akselerasjon i mellomregisteret, samt betydelig bedre drivstofføkonomi sammenlignet med den tidligere Liberty 600-motoren. Imponerende! Sammen med FOX QS3 Clicker-dempere både foran og bak på vår POLARIS 650 TITAN Nordic Pro, ble kjøringen på humpete løyper en ren glede. Med et stort smil nådde jeg igjen turkameratene, som nettopp hadde ankommet et område med mer kupert terreng, perfekt til løssnøkjøring.
Overraskende smidighet
Vi forlot løypa, og jeg fikk raskt føle på smidigheten til Matryx-chassiset. Jeg sier det igjen – POLARIS 650 TITAN Nordic Pro føles absolutt ikke som en bredbeltet scooter i manøvreringen. Uten problemer flyttet jeg meg fra side til side, og scooteren fulgte villig mine bevegelser. For å teste ytterligere, satte jeg den i lavgir. Det gikk veldig fint å snike seg rundt for å finne optimale veier gjennom terrenget. Med snødybden der og da, fungerte det også godt med høygir, og i enkelte oppoverbakker var det faktisk bedre, ettersom beltet grep bedre ved gasspådrag. Den avtakbare skvettlappen på tunnelen, en enkel men svært nyttig detalj, kom også til nytte. Under en trang passasje måtte jeg rygge, men skvettlappen skapte motstand slik at beltet begynte å slure. Løsningen ble å kjøre litt frem, ta av skvettlappen og prøve igjen – noe som fungerte utmerket.
Oppsummering
Da skumringen kom, tok vi en liten pause for å nyte en matbit. Det var veldig nyttig å kunne bytte til nye, duggfrie brilleglass og ta på varme, tørre hansker fra hanskerommet. Deretter var vi klare for turen tilbake til hytta etter en dag i scooterskogen som virkelig ga mersmak. Vi har mye mer å fortelle om, som det brukervennlige S7-displayet med Ride Command-teknologi, men det får vi spare til neste gang. Nå ser vi frem til mange fantastiske turer i vår storslåtte natur – forhåpentligvis med mer snø for en lang sesong. På gjensyn i scooterskogen!