Trax Impressions
POLARIS BOOST INDY VR1 – LAV VEKT, HØYT TURBOTRYKK, MAKSIMAL PRESTASJON!
Det har knapt gått noen forbi at det har vært mye fokus på løssnømaskiner de siste årene, men faktum er at en av maskinene som undertegnede så mest frem til å teste, var Polaris nye Boost Indy VR1. En ledmaskin med turbo!!! Den skulle testes i de fjellrike områdene hvor det er kilometerlange rettstrekker blandet med svingete partier som strekker seg opp til fjelltoppene på 3000 meters høyde. Og dette med en maskin som leverer minst 180 hestekrefter, uansett om vi nærmet oss toppene. Hold deg fast, for nå bærer det avgårde!
Overladet testkjøring
Det var noen skyer om morgenen på den vinterstengte flyplassen utenfor West Yellowstone, men til tross for det, var det en av de oppstilte testmaskinene som skilte seg ut litt ekstra. En oransjemetallic Polaris VR1 Boost, men det var ikke bare fargen som skilte seg ut. Dette er en ledmaskin med overladning, noe som gir den omtrent 180 hestekrefter, og vi vet hvor bra denne motoren fungerer i løssnømaskinene. Hvor bra fungerer da en snøscooter med kort belte med relativt lave kammer, som går mye lettere enn et løssnøbelte, og som nå skal kjøres på nypreparerte løyper. Vi sjekker ut maskinen før vi drar av gårde, og åpner kartet på den flotte 7-tommers skjermen hvor vi ser hele løypenettet. Lysten til å dra av gårde blir ikke mindre når vi ser at turen vi har foran oss kommer til å være perfekt for denne maskinen.
Trenger man turbo?
Vi starter motoren, og allerede på de første strekkene går det veldig raskt å ta ledelsen blant maskinene vi har med oss denne gangen. Med en bred og solid forstilling er det virkelig supergøy å lene seg fullt inn i de krappeste svingene for deretter å bremse raskt ned og gi full gass ut av den igjen. Og før vi har forlatt startområdet vårt, strekker det seg ut noen virkelig lange og brede rettstrekninger. Har vi noe å snakke om når det gjelder toppfart? Ja, denne maskinen går helt utrolig fort, og toppfarten er sannsynligvis rundt tre ganger raskere enn tillatt hastighet i Skandinavia. Takket være den utrolige kraften i motoren og den lave vekten har Polaris også kunnet tilpasse drivlinjen for høye hastigheter. Til tross for at vi starter på 2000 meters høyde, går motoren utrolig bra, da turboen kompenserer for oksygenmangelen, og man får seg et smil hver gang man tør å se ned på speedometeret.
Man blir overrasket over hvor trygg en snøscooter kan føles, selv ved høye hastigheter, med en styring som er direkte uten noen uventede kast. Trenger man da en turbo på en løypemaskin? Det korte svaret er nei, og det lange svaret er at effekten er utrolig morsom og adrenalindrivende, og følelsen av å ha en maskin som aldri slutter å akselerere er enormt heftig. Hvis man har råd og vil være ‘verst’, er en VR1 Boost definitivt det rette valget.
Kjøreegenskaper
Nok snakk om effekten, nå vet vi at dette er en av de raskeste snøscooterne på markedet, men hvordan er den å kjøre? Fjærmessig har Polaris valgt premiumdempere fra Walker Evans som er justerbare for å kunne tilpasses førervekten og smaken samtidig som de tåler tøff kjøring. De har designet sidedeksler og vindruten spesielt tilpasset Indy-modellene for å minimere vind og nedkjøling for føreren. Og på denne modellen har vi de smarte håndvarmerne som kan stilles inn nøyaktig på temperaturen man vil ha uavhengig av omgivelsestemperaturen. De regulerer seg selv for å alltid holde ønsket temperatur. Alt dette, sammen med en moderne førerposisjon, gjør denne ledmaskinen virkelig komfortabel, og man kan like gjerne ta en avslappet tur som å prøve å bryte lydmuren.
Oppsummering
For å oppsummere de første inntrykkene, må vi si at vi er veldig imponert over hvor morsomt det er å kjøre de nye turbomotorene. Den har en fin effektkurve som kan kjøres både rolig men også bli helt vill når man lar den puste fullt ut. Den nye Indy VR1 Boost er virkelig en lekker toppmodell som Polaris har utviklet. Her har man både enorm toppfart, god komfort og en fjæring som man bare kunne drømme om for noen år siden. Hvis man vil sitte på Polaris’ raskeste maskin, er Indy VR1 Boost et opplagt valg!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR
Les mer SLEDTRAX TESTER
Kontakt din lokale Polaris-forhandler:
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.