Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO SUMMIT EXPERT 154 TURBO R

Dyp puddersnø, høye kammer og masse hestekrefter, det var det som sto på skjemaet for denne dagen. Vi hadde nemlig privilegiet av å teste Ski-doo sitt løssnøvåpen som var beregnet for formålet, en 154″ løssnødreper som hadde alle de riktige spesifikasjonene. Vi kan allerede kunngjøre her at det var alt annet enn en kjedelig dag bak styret da vi testet 2024 Ski-doo Summit Expert 154 Turbo R!

På tide å kjøre

Forholdene kunne knapt vært bedre, det hadde bokstavelig talt vraket ned med snø de siste dagene og det så ikke ut til å ville stoppe. Summit’en vi skulle kjøre sto med et rent utseende og ventet på å få levere, den hadde en sort base og poppende innslag med oransje detaljer. Vi hoppet ivrig på snøscooteren for å ta turen opp til de mektige fjellene West Yellowstone har å tilby. Selv om løypene var nokså humpete stedvis, gikk transporten på vei opp smertefritt, KYB 36-demperne gjør en god jobb i kombinasjon med den «stive» tMotion XT, som gjør at du har energi igjen når du kommer frem til tiltenkt kjøreområde.

Hopp og lek!

Når vi kommer et stykke opp mot fjellet svinger vi av leden for å gjøre de første puddersvingene med Experten, snøen kaster seg over panseret og fyller hjelmen med snø! Det går dypt i den lette snøen, men den 3″ høye PowderMax X-light belte fungerer bra selv med mindre gasspådrag, og når man da lar de 180 hestene synge ut, bygger maskinen raskt opp fart også i dette føre. Kraften som Turbo R-motoren har å tilby er til å ta og føle på og gjør kjøringen vanvittig morsom. Det vi setter mest pris på er at gassresponsen er der hele tiden da turboen begynner å lade allerede ved 6000 omdreininger. Området vi kjørte var nesten i 3000m høyde som gjør at man legger enda mer merke til turboen.

Vi styrte nesen mot et område med flere trær, her var snøen om mulig enda dypere og Summit’en ville helt sikkert vise sine farger. Undertegnede havnet i en bratt bekkekløft og må ærlig innrømme at nervene begynte å sette inn da terrenget var skikkelig rotete, det å ta samme spor ut var ikke et alternativ. Den enkleste veien opp var en lang og bratt skråkjøring for å nå mer åpent terreng igjen, her holder Experten seg virkelig på “edge” og føles stabil selv når det begynner å bli skikkelig bratt.

Den stive tMotion XT-boggien og belte uten “Flex-Edge” fungerer godt og gjør at Summit’en føles stabil i stigninger og ikke nervøs i det hele tatt. Maskinen føles lettkjørt og er lydhør for innspill fra deg som sjåfør, klatringen opp gikk uten store problemer og du kan ikke la være å trekke på smilebåndet når høyre tommel er på styret!

Oppsummert

På vei ned fra fjellet reflekterer undertegnede over dagen som har gått, i tillegg til at det var veldig bra kjøremessig, har Ski-doo også klart å bygge en maskin som er lett å like. Med et stilig design og et moderne preg med blant annet den store skjermen og SHOT, at maskinen føles up-to-date. Kjøregleden kommer med hvert gasspådrag, og hvis du liker utfordrende fjell i dyp snø, har du helt klart en potent partner i Ski-doo Summit Expert 154 Turbo R!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE OUTERWEAR

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen