Ta kontakt med oss

Trax Impressions

POLARIS RMK KHAOS 650 – LITEN MOTOR MED STORE MUSKLER

I en tid der det lanseres turboladede og fabrikktrimmede bigboremotorer på løpende bånd, er det lett for at de mindre motorene havner i skyggen. Polaris Patriot 650 motoren er en kraftkilde som man virkelig ikke glemmer etter en prøvetur. Det er mere enn en gang man har fundert på om det ikke er en større motor under panseret når vi har gjennomført testkjøringer. Og nå skal vi ta en sving med Polaris RMK Khaos 650.

Dere husker kanskje da de første tosylindrede 800cc motorene entret markedet i hopetall for 20 år siden. Folk ble slått av kraft/vekt-forholdet og sammen med beltene med høye kammer med cirka 44 mm høyde, ble maskinene ansett til å være noen virkelige verstinger i løssnøen. Om vi da spoler fram til snøscooterene av årsmodell 2023, så tar vi en itt på en virkelig spennende maskin som lett glemmes i jakten på hestekrefter. Og det er Polaris RMK Khaos 650 146” med en motor som har omtrent samme effekt som en eldre 800, men med betydelig bedre gassrespons, lavere drivstofforbruk og en stille og fin gange. Dette er virkelig en liten ulv i fåreklær som i riktige hender henger på og kanskje aller mest når det kommer til løssnø egenskaper.

En maskin i harmonisk balanse!

Til og med Polaris RMK Khaos 650 har fått like mye kjærlighet som sine større søsken. Her har vi det nyeste Matryx-chassiset bygget for løssnø, med den unike tunnelen som er både kort og smal lengst bak. De slanke sidekåpene tilsammen med smale fottrinn og en tank og sete som er gjort mindre sammenlignet med forgjengeren, blir denne maskinen utrolig smidig. Både når man beveger seg, men også når man vil få maskinen dit man vil, et lett trykk på en av sidene gjør at man legger ned skuteren i pudderet.

Men like lett som man gjør en dyp puddersving kan man holde en spiker-rett linje ved bratt skråkjøring og dette er noe som har blitt en paradegren for Polaris. RMK boggien kjenner vi igjen siden tidligere og vi forstår hvorfor den er med videre i Matryx-plattformen, for jøss hvilken evne den har til å klive opp på snøen tross at beltet bare er 146” langt. Men tro oss, selv denne har evnen til å sende skiene i luften, selv om det skjer litt mer kontrollert enn med de større motorene. Man skal derfor ikke være redd for at 650 skulle bli kjedelig, da den er en skikkelig lekfull kamerat i pudderet.

Er det bare løssnø som gjelder?

Det interessante med Polaris 146 tommere er at de faktisk har en større kjøler enn de som har 155” beltet. Derfor fungerer denne overraskende bra også etter leden, selv om det er en ren løssnømaskin, er det hardt får man bare ta ned isriverne så kjøler man slides og motor. Nå er det både smal forstilling og en myk fjæringssetup for pudderkjøring, men det er absolutt ikke noe problem å kjøre led i et rett høyt tempo. Her på leden ser vi også hvor man kjører på den store fine 7S displayet som har innebygd GPS med ledsystemer innlagt, og viker man av leden ser vi terrenget i den høyoppløselige skjermen. Siden kan man alltid følge sporet man har kjørt på skjermen for å finne tilbake igjen, sykt smidig og verdifullt!

Hvem passer 650 Khaos til?

Vi skulle si at denne løssnøkrigeren passer alle som vil kjøre løssnø eller om man vil holde på med litt hopp i skavler og annen lek. Det er litt mindre effekt enn hos en 850 og fremforalt 9R, men den går absolutt ikke dårlig, og man kan ta seg til de samme plassene om man planlegger kjøringen og kanskje ikke velger de aller bratteste partiene. Er man ikke erfaren kan 650 være et bedre valg da man ikke blir like redd for effekten og man våger å kjøre litt hardere når maskinen oppleves mykere i karakter. At den er en slant billigere i pris gjør ikke saken verre da den ellers har samme premium utstyr som søskenet med 850 motor. Hvis man ønsker å finne en passende inngangsmodell eller føler at man klarer seg uten de verste effektene, så er Polaris RMK Khaos 650 et av de heteste alternativene for pudderet!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

OUTDOOR MOTOR

MOTORSENTERET SELBU OG TYSDAL

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen