Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

POLARIS SPORTSMAN 570 EPS – FULL FART INN I SOMMERVARMEN

Etter en vinter med hardt arbeid med å holde snøen borte i Västerbottens kystlandskap er vår Polaris Sportsman 570 EPS endelig ute på grønt beite. Det er på tide å ta med maskinen på eventyr i skogen, langs skogsbilveier, men også bruke den til en hel del oppgaver på gården. Bli med på denne delrapporten av vår langtest!

VÅR SPORTSMAN SLIPPES FRI

Allerede i mai kom sommerens varme med full kraft, og når vi tok de første turene etter at snøen hadde smeltet bort, var det en rar følelse. Å ikke ha full vintermundur, kjøre uten håndtak- og tommelvarmere og huske å slå av fjernlyset som har vært på nesten konstant gjennom vinteren. Men fremfor alt var det rart å forlate gården og bygda hvor maskinen har tilbrakt hele sitt liv. For som dere har kunnet lese om i vinter, begynte vi langtesten av vår Polaris Sportsman 570 EPS med å se potensialet som snøryddingskjøretøy. Og etter en lang vinter er det nå deilig å dra ut på enda lengre turer, kjenne friheten når man kjører langs skogsbilveiene med svalende fartsvind.

FORENE NYTTE MED MORO

Utfluktene ble så herlige at vi noen dager byttet bilen mot ATV-en når vi skulle inn til byen og gjøre småærender. Disse gangene kommer det fremre lasterommet godt med, selv om rommet er begrenset i størrelse, er det praktisk og enkelt å bruke. Noen storhandel er det dog ikke å snakke om, da må man montere på pakkboksen først. Så er vel ikke kjøring på landevei det morsomste med en ATV, og det er heller ikke der Polaris Sportsman 570 EPS føler seg mest hjemme. Dette er i stedet på bakgården og ute i terrenget hvor firehjulsdriften, den utmerkede fjæringen samt servostyringen gjør arbeidet til en lek. Her forener man nytte med moro og får mest ut av denne smidige og sterke maskinen.

UT PÅ TUR!

For undertegnede, som er i ferd med å bosette seg på et nytt område, er bruksområdet ennå begrenset til å utforske nye veier og se hvor disse fører. Dette er noe Polaris Sportsman 570 EPS klarer med letthet. Komforten er god, fjæringen er myk, men ikke svampete, og det føles trygt å gasse på selv i litt høyere hastigheter. Videre har man til tross for en litt inspirert kjøring et lavt drivstofforbruk, cirka 1 liter per mil ser det ut til at vi ligger på, noe som er veldig bra og gjør at tanken på omtrent 17 liter varer i flere dager for oss.

Finnes det noe vi synes kan forbedres på denne tilsynelatende komplette maskinen? Det er ennå tidlig å uttale seg om helheten av maskinen, da vi for eksempel fortsatt har å prøve dens evne som arbeidsmaskin. Men når man skal ut og kjøre, synes vi at detaljer som justering av lysene er unødvendig komplisert. Dette er selvfølgelig en vane, men særlig intuitivt er det ikke med både ratt og knapper for denne justeringen, dette i kombinasjon med et allerede velutstyrt kontrollpanel på styret gjør at man må bli godt kjent med maskinen før man drar ut i trafikken. Men når man først har vent seg til bruken, er kontrollene ellers ergonomisk utformet og føles veldig bra å bruke.

VÅRE TANKER SÅ LANGT

Med et antall timer bak styret på vår Polaris Sportsman 570 EPS har vi fått mersmak. Denne komfortable og smidige maskinen har gjort at vi ønsker flere utflukter og mer eventyr. Heldigvis skal vi fortsette å kjøre denne langtesten hele sommeren, og se nøyaktig hva maskinen har å tilby i løpet av sesongen. Følg med i kommende artikler for å lese mer!

Les mer SLEDTRAX TESTER

Kontakt din lokale Polaris-forhandler:

POLARIS NORDMØRE

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen