Ferien nærmer seg og det er snart på tide at vår Scott Speedster Gravel 10 får noen ukers velfortjent hvile etter mange mil på både asfalt og grusvei til og fra jobb. Den daglige mosjonen jeg søkte har virkelig blitt en realitet, mine personlige fartsrekorder på Strava har blitt slått gang på gang, og alt dette har blitt gjennomført med et smil om munnen – det er på tide å evaluere Scott Speedster Gravel 10.
Utvikling på flere plan
Å sykle er etter min mening en av de beste treningsformene. Det sliter ikke på ledd og benhinner, gir mulighet til så høy pulsøkning som ønsket og sist men ikke minst, man er utendørs i frisk luft. Jeg har syklet til og fra jobb i de snøfrie månedene i mange år nå. Først på vanlig herresykkel, de siste årene på MTB med sikte på eventyrlig stisykling på vei hjem, for nå å kjøre asfaltvei til jobb og grusvei hjem. Kanskje har det med alder å gjøre, men det føles litt tryggere med grusvei enn stisykling når man er alene.
Valget av Scott Speedster Gravel 10 har vist seg å være godt ut fra mitt behov for sykkel. Geometrien har gjort at jeg har sittet godt, til tross for at jeg er høy har det vært nok plass mellom sete og styre, uansett om jeg har valgt de lavere eller høyere håndtakene. De lavere håndtakene har jeg mest brukt ved harde tempointervaller og for å få god bremsekontroll i nedoverbakker, men kanskje har jeg gått glipp av noe ved core-treningen da jeg ikke orker å holde kroppen i denne posisjonen så lenge. Ofte har jeg brukt de høyere håndtakene, det er veldig behagelig å kunne nå både bremser og gir med fingrene, og etter min mening mer avslappende for kroppen. Kraften fra muskelarbeidet har virkelig kommet til sin rett, noe som ikke minst merkes på min innlogging på Strava, men også når det gjelder tiden det tar å sykle til jobb.
Men det er selvfølgelig flere faktorer som påvirker hastigheten, for eksempel sykkelens vekt som kun er 9,9 kg, en lav vekt i mine øyne. Dekkets mønster er en annen faktor som spiller inn, det er stor forskjell mellom mønsteret på MTB-dekk og Gravel-dekkene som er montert her. I fremtiden hadde det vært gøy med effektmåler koblet til, da sykkelen er forberedt for det, men foreløpig får jeg bruke den gamle pulsmåleren for å holde oversikt over treningseffekten.
Enkel giring og raske stopp
Elektroniske gir har eksistert en stund på markedet, men for meg var SRAMs 12-trinns elektroniske girsystem en nyhet og derfor spennende å se hvordan det ville fungere. Jeg har ikke blitt skuffet, det har fungert veldig bra, med et lett knappetrykk skifter man enkelt opp eller ned og det er direkte distinkte girskift. Batteritiden skal være 60 timer, noe jeg ikke vet om stemmer, da jeg har gjort det til en vane å lade det en gang i uken. De hydrauliske RIVAL eTap AXS HRD skivebremsene har fungert veldig bra, det er betryggende å kunne stole på bremsene når hastigheten i nedoverbakke på grusvei har nærmet seg 60 km/t.
Oppsummering av våre inntrykk
Vi ønsket først og fremst en sykkel med dobbelt bruksområde, både asfaltvei og grusvei skulle den klare, og det har vi fått. Vi ser også at den meget vel kunne fungere som langturssykkel. Den er lett å tråkke fram, har god sittestilling med flere ulike valg for håndplassering og dessuten velfungerende girsystem og kraftige bremser. Vi har ikke prøvd pakkeutstyr på den, bare montert flaskeholdere og skjermer. Det føles godt å ha skjermer når det regner eller har regnet, det er heller ikke nødvendig å droppe dem for å redusere vekten da de kun veier totalt 182 g foran og 224 g bak, en liten vektøkning på sykkelen, men så bra å slippe unødvendig sprut av sølevann osv. Nå er det på tide å la vår Scott Speedster Gravel 10 hvile noen uker for i stedet å gå over til ren MTB-sykling i ferien! Vi sees i sykkelskogen!