Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO BACKCOUNTRY X-RS 146 850 TURBO R

Allerede når vi styrer ut av basen i West Yellowstone, får vi følelsen av at det er en virkelig potent maskin vi sitter på, når du trykker inn gassen er reaksjonen i maskinen både lynrask og med trykk i, vel vitende om at du har markedets kraftigste totaktsmotor med hele 180 turboladede hestekrefter under panseret kan også spille inn. Det er med et stort smil om munnen og en herlig følelse i kroppen at vi lar motoren vise sin evne i den godt preparerte leden og drar oss opp til dypsnøen som kjører i større høyde.

Gjennomtenkte dempere

Ski-Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R tilhører Crossover-segmentet i Ski Doo-familien, der den kombinerer løypekjøring med dypsnøkjøring, en tøff kombinasjon hvor den rene løypepisken skiller seg fra den rene dypsnømaskinen på flere forskjellige nivåer. Ski Doo markedsfører Ski Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R som det mest aggressive crossover-kjøretøyet med snowcross-holdning og evne til å gå hvor som helst. Maskinen har cMotion™-X boggiefjæring med forsterkede boggieskinner og RASTM X frontfjæring med 39” forstilling. Med en sporvidde på 100 cm er den i mellomposisjon i forhold til Summit sine 86 cm og MXZ sine 109 cm, noe som burde kunne føre til en mellomposisjon i kjøringen også, men vi opplevde det ikke slik.

Det føltes stabilt langs løypa, både på rettstrekninger og i svinger, samt jevnt og morsomt i løssnøkjøring men kanskje ikke fullt så jevnt som Summit i de trangeste svingene, men med undertegnede dypsnøvane var det ingenting som påvirket sporvalgene.

Kraftpakke

Den sterke Rotax 850 E-TEC® Turbo R-motoren har 180 livlige hestekrefter som slår inn med ekte kraft når du trenger det og det er sannsynligvis den som redder visse situasjoner når du er i dyp snø. Når det føles som vanskeligst, trykker du inn gassen og kraften fra motoren klarer å øke beltehastigheten et hakk mer, for å redde situasjonen.

Det er også et vanninnsprøytningssystem i motoren som optimerer temperaturen på inntaket for å få jevn og høy effekt, noe vi la merke til da kraften på motoren ikke endret seg i det hele tatt selv om vi kjørte på nivåer rundt 2300 meter over havet. SHOT-start er på denne modellen, hvor man starter på vanlig måte ved første oppstart, men kan da starte med et enkelt knappetrykk resten av dagen. På vår prøvetur gjorde vi mange stopp for korte diskusjoner, og Shot-starten fungerte veldig bra på hver start.

Godt førermiljø

Ski Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R er bygget på REV Gen5-plattformen, med sin karakteristiske følsomhet og balanse. Selv om det er en stor muskelmaskin, var det lett å manøvrere den, foreta raske forskyvninger av kroppsvekten fra side til side, for å følge med når den krenger i løssnøkjøring. Samtidig fikk vi en behagelig sittestilling ved kjøring på led, hvor vi enkelt kunne følge maskinen i bevegelsene.  Testmaskinen vår hadde en 10,25″ berøringsskjerm med kart og BRP Connect, hvor du enkelt kan koble deg til venner under eventyr i skogen, en nyttig funksjon. Denne berøringsskjermen var et vår alternativ, hvis du ikke tok det valget, kommer den med 7.2 » digital skjerm montert. Andre funksjoner på maskinen inkluderer premium LED-belysning, justerbart bremsehåndtak, forhåndsmonterte isskrapere, fire liters hanskerom og sist men ikke minst LinQ-fester for hele BRP´s Linq-sortiment.

Oppsummering

Vi likte Ski Doo Backcountry X-RS 850 Turbo R veldig godt, den var lett å kjøre og morsom, den innbyr til inspirert kjøring i dyp snø samt pisking langs leden – alt med et smil om munnen! Spørsmålet vi hadde fra starten, om det var mulig å kombinere ledmaskinen med dypsnømaskinen, fikk et klart ja som svar. Det er kanskje ikke en maskin for den rene nybegynneren, men har en stor målgruppe med førere. Den kunne fungere som en familiemaskin, men kanskje mest som en kul maskin for den mer erfarne rytteren.

Les mer TRAX IMPRESSIONS

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut 509

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

MASKIN OG MOTOR VERDAL

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.  

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen