Ta kontakt med oss

Trax Impressions

​​LYNX RAVE RE 850 TURBO R – EN LEDRACER I EN EGEN KLASSE!

En av nyhetene fra Lynx for 2026 er Lynx Rave RE 850 Turbo R – en modell som ikke bare har blitt finpusset med en ny forstilling, men som også kommer med det råeste motoralternativet Rotax har å tilby. En maskin med så mye kraft og demping at det nesten renner over. Men hvordan er den å kjøre? Det – og mye mer – får du lese om i denne Trax Impressions!

Nyheter for 2026

Modellen Lynx Rave RE er i seg selv ikke ny. Den har allerede vært basert på Radien2-plattformen, men for 2026 kommer den med den nye LFS-R-forstillingen og motoralternativet 850 E-TEC Turbo R. Det nedre kuleleddet er plassert 11 mm høyere enn før, og den øvre hele 26 mm høyere.

Dette gir ikke bare bedre bakkeklaring, men også en flatere vinkel på støtdemperen. I tillegg har man klart å få enda mer fjæringsvei – noe vi egentlig ikke savnet på tidligere Rave RE-modeller, men mer er jo som kjent alltid bedre!

Styrker med Lynx RAVE RE 850 TURBO R

Fra vår prøvekjøring kan vi si at dette er en ekstremt kapabel ledracer. Å starte turen med Launch Control og kjenne akselerasjonen rive i kroppen, for så å holde høy adrenalin gjennom røffe partier og slenge seg inn i svingene – det er vanskelig å slå.

Man lærer raskt å stole på RE-en, og når man for eksempel treffer et dike eller et ujevnt parti, trenger man ikke spenne hele kroppen – KYB PRO 46-støtdemperne gjør jobben utmerket. BRP ligger helt i front når det gjelder teknologi, kvalitet og passform – det merkes at dette er en moderne snøscooter som lever opp til dagens standard.

Et velkjent konsept?

Selv om det er nytt at Rave RE kommer med denne drivlinjen, kjenner vi igjen spesifikasjonene fra fjorårets jubileumsmodell GLS 3500. Grafikken er annerledes, men under overflaten er de nesten identiske: 4-stemplet bremsekaliper med direkte respons, Blade XC+ ski, 38 mm pigget Ice Ripper XT-matte og en 10,25” skjerm – for å nevne noen detaljer som definerer disse modellene.

Det du får med 2026-modellen, er altså den samme ekstreme ytelsen, men en enda tryggere maskin takket være den nye geometrien i forstillingen. En annen likhet med fjorårets maskin er prislappen på 274 900 kr – faktisk 1 000 kr lavere enn før! Med tanke på inflasjonen og prisøkningene i markedet er dette imponerende levert av Lynx.

Oppsummering av våre første inntrykk

Vi opplever dette som en kraftfull, men likevel håndterbar ledracer. Til tross for at den har en turboladet motor på 180 hk, merkes ingen ”ketchup-effekt”, og drivlinjen føles svært gjennomarbeidet – akkurat slik vi forventer fra BRP. PPS3-boggiens samspill med 46-demperne gjør at RE-en lever opp til Lynx’ tradisjonsrike rykte. Vår konklusjon: Dette er snøscooteren for den adrenalinsøkende ledraceren som kjører hardt og vil ha den beste mulige kjøreopplevelsen!

Les mer Sledtrax Tester

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Les mer på LYNX

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.  

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen