Ta kontakt med oss

Trax Impressions

SKI-DOO BACKCOUNTRY X-RS 850 – MULTITASKEREN I EN NY DRAKT

For 2024 vil Ski-doo komme med mange oppdateringer til produktutvalget deres, ikke minst i Crossover-segmentet hvor blant annet Ski-doo Backcountry X-RS 850 har funnet veien inn i G5-plattformen. Da vi dro til USA for å prøvekjøre disse scooterne, var det med stor nysgjerrighet på akkurat disse modellene og den nye plattformen. Bli med på denne Trax Impression hvor vi forteller deg mer om opplevelsen vår!

En fullstendig oppdatert modell

Med et helt nytt utseende er det ingen tvil om at Backcountry X-RS 850 har fått en oppdatering. Når vi ser nærmere på maskinen er det først og fremst frontlyktene med LED-lys, smalere kåper, cMotion X boggien, nye kontrollere og det store 10,25″ touch-displayet vi legger merke til. Endringer som ikke bare gjør at modellen føles riktig for tiden, men også påvirker kjøreegenskapene, som vi snart skal få teste selv!

Når vi får sitte bak styret, i tillegg til det enorme og moderne displayet, ser vi også at Backcountry X-RS 850 har det nye justerbare bremsehåndtaket, en fin touch som gjør det lettere å finne den rette følelsen på bremsen . Det er nettopp dette som vil vise seg å være viktig når vi suser videre på de magiske snøscooterløypene rundt Yellowstone. Med denne snøscooteren er fartsblindhet en stor risiko da det er så sømløst å komme opp i høye hastigheter.

Crossover maskin med sikte på 50/50 egenskaper

Uten å lage bråk sørger 850 E-TEC-motoren for at du får lange armer når du trykker inn gassen. Kanskje også at den oppdaterte cMotion X boggien hjelper til med å holde skiene nede når du brenner i vei langs leden. Backcountry takler svingene fenomenalt og du kan bære deg godt med fart gjennom svingene. Dette er en crossover-modell som tar sikte på 50 % løs snø og 50 % løyper, men vi må si at komforten, følelsen og kjøregleden i løyper leverer 100 %. Følelsen er at dette er en utrolig fin maskin som vi gjerne legger mange mil på bakom styret.

Løssnøegenskapene da?

Vi kan selvsagt ikke holde oss i løypa hele dagen, på vei hjem tar vi en snarvei gjennom et kupert område og nå får PowderMax-matten med sine 51mm kammer leve opp til navnet sitt. Det går bra, vi tar oss lett fram, men det føles som om den ikke kommer seg opp på snøen som en ren løssnømaskin. Men når vi tar oss gjennom skogen og nærmer oss leden igjen, blir vi slått av tanken på at vi nesten aldri ser løssnøkjøring av denne graden i Sverige. Når det er sagt, så takler den enkelt de 50 % som er satt av til terrengkjøring.

Oppsummert

Helhetsinntrykket av maskinen etter en dag bak styret er at det er en solid, kapabel og utrolig fin maskin. Den puster kvalitet og inviterer til lange turer med sin rolige og trygge gange. Undertegnede har lenge hatt en drøm om å ta en lang tur i den svenske fjellverdenen, og denne scooteren ville vært det opplagte valget!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut KLIM

Kjøp klærne på: SLEDSTORE

Kontakt din lokale Ski-doo forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

MOTORHUSET OPPDAL

Les mer Sledtrax tester

Les mer om SKI-DOO

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen