Endelig er sesongen i gang og det har nylig åpnet for frikjøring i Frostviken, da er det nemlig dags for å ta med seg denne langtest maskinen, nemlig Ski-Doo Freeride 850 Turbo 146”. Dette er ikke en ny maskin i år, men noe som er nytt, det er Freeride med turbo i 146” lengde. Frostviken er et helt fantastisk område for snøscooterkjøring og blir derfor en helt perfekt start på sesongen med denne maskinen. Heng med videre for mine førsteinntrykk om dette beistet!
Hvordan fungerer turbo motoren i Scandinavia?
Noen uker tilbake så var vi i Canada og kjørte, da testet jeg en Freeride Turbo i 154” lengde og maskinen gikk utrolig bra! Så hvordan fungerer da en turbo maskin i Skandinavia på lavere høyde? Jo, det fungerer overraskende bra, det er helt utrolig hvilken trackspeed vi får på beltet med hjelp av den ekstra hjelpen vi får fra turboen. Men det er ikke bare fordeler, det virker som at gassresponsen er noe dårligere opp i mot en ordinær 850cc uten turbo, noe som kunne kommet godt med på denne maskinen.
Hvordan er den da å kjøre i riktig bra snø og skogsterreng?
Noe en merker adskillig stor forskjell på når vi kjører den nye Ski-Doo Freeride 850 Turbo 146” er hvor stabil den er å kjøre i teknisk terreng. Her har vi flere endringer fra fjorårets maskin, blant annet nye T-motion XT og nytt belte uten flex edge. Dette er med på å skape en utrolig forutsigbar maskin og jeg føler meg umiddelbart trygg på denne.
Med turbo og høy trackspeed så kan man også fort grave seg godt ned i snøen, da kan det virke som en skal kjøre seg fast, men på utrolig vis så tar den seg fram på helt utrolige områder. Noe annet angående trackspeed er at om vi først ligger oppå snøen så bygger den enormt med fart på kort tid som gjør at vi tar oss fram på veldig spennende områder, selv om det bare er en 146”.
Ski-Doo med enorm kvalitet og masse finesser rundt om!
Jeg har kjennskap til både Lynx og Ski-Doo fra tidligere, men det er uansett verdt og nevne kvaliteten du får om du kjøper en slik maskin. Finishen på maskinen og hvor komprimert maskinen er med det nye G5 chassiset er imponerende. Og ikke bare det, vi har en haug med finesser rundt om hele scooteren.
Blant annet Shot-start noe som er helt genialt, justerbar bremsehendel, Linq-systemet som er utrolig fleksibelt med et stort utstyrs sortiment, avtagbar stab-stag som enkelt tas av og på i fjellet, 3-klikks justering på demperne som gjør det enkelt for deg som fører og justere raskt og smidig.
Vi har også et genialt lokk for å fylle olje og finne fram til verktøyet som følger med, et lite lokk bakom setet hvor du kan ha med deg variatorreimen på et smidig sett. Dette er en stor del av alle finesser rundt om og flere er det sikkert, det kan dere lese om i senere artikler!
Oppsummering
Foreløpig så er det lite å sette fingeren på når det kommer til denne Ski-Doo Freeride 850 Turbo 146”, det er en utrolig leken og lettkjørt maskin som man fort føler seg hjemme på. Mine første inntrykk er derfor utrolig positive og jeg vil si at dette er noe av de artigste maskinene jeg har kjørt. Flere inntrykk og spørsmål vil bli besvart i senere artikler, så det er bare å følge med videre på Sledtrax! Håper dere alle har en fornøyelig vinter, for nå er sesongen for fullt i gang!