Med en 50 centimeter bred matte, 85 hestekrefter og en utmerket sving, er en dag dedikert til arbeid ingen stor sak. Ski-doo Skandic 600 EFI Sport er et fornuftig alternativ hvis man ikke vil tømme hele sparegrisen ved kjøp av ny snøscooter. Sledtrax har sett nærmere på denne arbeidsmauren, følg med!
For et par sesonger siden slapp Ski-doo en ny 600 EFI. Tanken bak dette var å få ned totalkostnaden på scooterne, og med det lyktes de virkelig. 600 EFI som er basert på E-tec motoren er både lettkjørt og pålitelig. Motoren yter 85 hestekrefter, som er mer enn nok for de som ikke er ute etter den mest kraftige snøscooteren. Da vi testet tidligere maskiner med 600 EFI under panseret har vi blitt positivt overrasket, og kreftene i motoren føles faktisk som mere enn de 85 hestene som den viser på papiret.
Smidigheten da?
Ski-doo Skandic Sport 600 EFI er utstyrt med LTS teleskopfjæring. Det gjør den litt mer støtende, og komforten er ikke helt den samme som på en snøscooter med forstilling av typen a-arm. Men den store fordelen med en maskin som denne er smidigheten til det enkle. Med kun to «termoser» som stikker rett ned, er det svært lite som kan stoppe den når man kjører blant stubber og steiner og greiner. Et stort pluss når det skal arbeides med scooteren. SC-5U boggien, som er leddet bak for bedre komfort, kan enkelt låses uten verktøy dersom man trenger skitrykk når man drar.
Hvordan kjører den?
I litt løsere snø bærer det femti centimeter brede beltet maskinen opp med glans. Ski-doo Skandic Sport 600 EFI er relativt lett for en “bredbander”, mye på grunn av den lette motoren og at den ikke er fullt utstyrt. Noe som er lett å endre om man vil, da Lin-Q-systemet har alle de forskjellige konstellasjonene av vesker og utstyr man kan tenke seg. Komfortmessig ligger den stabilt i leden ved veldig moderate hastigheter. Og hvis man trenger å trekke noe bak maskinen, er det bare å laste på så løser den oppgaven uten store bekymringer.
Oppsummert:
Ski-doo Skandic Sport 600 EFI er et fornuftig alternativ for de som bruker scooteren både til arbeid og utendørsaktiviteter og ikke trenger den aller nyeste teknologien. Det eneste negative vi har å si er at den mangler viftekjølingen som lillebroren Tundra er utstyrt med. Selv om det kun er under de tøffeste forholdene at denne ulven ønsker å stige i temperatur. Man kan sannsynligvis klare deg 99 ganger av 100 uten viften. Er man på jakt etter en maskin som ikke tømmer lommeboken der arbeid og friluftsliv ofte står på timeplanen, så er dette helt klart et hett alternativ.
Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!