Er du den som vil ha alt ekstra? Sjekk dette! Ski-Doo Summit X 850 Turbo R 165″ med Expert-pakken gir deg både chassis og motor for utfordrende terreng og dager med masse snø! Følg med oss når vi må holde godt rundt styret for å henge med denne turboladede løssnømaskinen!
Vi søker oss oppover
Dessverre er ikke forholdene like drømmeaktige som i fjor da vi besøkte West Yellowstone, snøen er betydelig mer kompakt og snødybden er tynnere. Men for å gjøre det hele litt mer rettferdig, er det faktisk mer lik våre forhold hjemme, så i det perspektivet blir det en mer rettferdig vurdering. Vi starter etter løypa, og etter å ha sittet på maskiner laget for nettopp løypa, føles det unektelig ganske vinglete og slapt. Dette skyldes selvsagt at denne maskinen er laget for å ta seg frem smidig og uhindret i teknisk terreng fylt med glitrende fersk snø.
Inn i terrenget
Den 34″ smale forstillingen føles virkelig smal, men også utrolig lett i terrenget. Det kreves enda mindre input fra deg som kjører for å få maskinen dit du vil. Det slanke designen på chassiset gjør også at snøscooteren skjærer godt gjennom snøen, og du kan raskt og enkelt endre retning om du vil, eller ved uforutsette hindringer må. At denne 850 også har turbo gjør det hele litt ekstra morsomt, du må virkelig være rask på hendene, for kraften når man trykker gassreguleringen mot styret er galskap! Selv om 850 uten turbo kan være mer kvikk, vil du definitivt finne mye effekt her, og ikke minst den herlige turbolyden som synger ut ved hver akselerasjon.
Verdsatt teknologi
Noe som virkelig er verdsatt hos BRP, spesielt på løssnømaskiner, er SHOT-starten. For det er utrolig deilig og praktisk å kunne starte scooteren lett og ledig etter en hel dag med kjøring, etter å ha kjempet seg løs fra en skikkelig fastkjøring, eller kanskje havnet litt skjevt under en gran? 10,25″ displayet har også utviklet seg til å bli en favoritt. Ved første øyekast da den kom på markedet, tenkte jeg hvorfor man skulle ha med seg en hel iPad på scooteren? Men det er en utrolig morsom og praktisk måte å utforske nye områder på, og nå med innebygd GPS uten å koble til telefonen. Du kan holde øye med vennegjengen og navigere deg frem i nytt terreng.
Ekstra utstyr med Expert-pakken
Noe du også får med denne Summit med Expert-pakken er Pilot DS 4-skiene i motsetning til Summit X som kommer med Pilot DS 3. Belte er også annerledes med en PowderMax Light i stedet for med Flex Edge, noe som gjør at scooteren ligger bedre på skrå fordi glassfiberstavene i belte går hele veien ut, slik at den blir stivere. Noe vi savnet fra 2024 på Summit, til tross for Expert-pakken, var et bedre set-up på demperne. Nå finner vi KYB Pro 35 EA-3 piggyback frontdempere samt KYB Pro 36 EA-3 bak med lettvektsfjærer som gir bedre fjæring og lavere vekt.
Sammendrag
Dette var en 165″ maskin, helt klart en fjellklatrer, men kanskje ikke den lengden de fleste velger. Den blir noe mindre leken, til tross for kort chassis og balataremjusteringen som gjør at du kan få den mer reisevillig eller klatrevennlig. Men også den noe magre snødybden gjorde at denne 165″ ikke kom til sin rett. En annen ting vi derimot er helt overbevist om, er at dette er en maskin med krutt under panseret, skikkelig bra utstyr fra fabrikken og en fin finish!