Vi hadde høye forventninger til en god dag langs både snøscooterløyper og i dyp snø da vi satte oss på vår Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600R E-TEC ES og styrte ferden mot de høye høydene i West Yellowstone. Løypene var nylig preparerte med herlig overflate, snødybden var betydelig større enn i våre hjemtrakter, og maskinen føltes sprek og alert. Det skulle bli interessant å se hvordan den levde opp til sin plass i crossover-segmentet både på og utenfor løypene.
Med føreren i sentrum
Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES er bygget på REV Gen5-plattformen, den nyeste versjonen av det velkjente og populære REV-chassiset. Vi opplevde det som godt balansert, med en god sitteposisjon, og det var lett å bevege seg fra side til side når det var nødvendig under kjøring i dyp snø. Dette gjorde det enkelt å følge med på maskinens bevegelser, og det var også en ren glede å kjøre langs løypene. Ergonomisk sett var det meste på plass for oss førere, men vi savnet det litt større displayet, ettersom denne modellen har en forhåndsmontert 4,5” skjerm. Vi fikk selvfølgelig den informasjonen vi trengte, men hadde blitt bortskjemte med skjermer opptil 10,25” tidligere i uken. Belysningen er en høytytende LED, som skal gi godt lys, men dette fikk vi ikke testet under vår kjøring. Maskinen har også montert LinQ-fester, som vi av erfaring vet er gode å ha, da det tilbys en rekke ulike pakkeløsninger som kan klikkes fast på disse.
Kjøreglede
Crossover-segmentet er der Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES hører hjemme i Ski Doo-familien, med kombinasjonen av løype- og dypsnø-kjøring. For å oppnå dette har man brukt RASTMX-forhjulsoppheng og 39” sporvidde, og i boggien finner vi cMotion™-X-oppheng. Alle støtdemperne er KYB36 – høy kvalitet hele veien, og vi opplevde at det virkelig fungerte. Fjæringen slukte små ujevnheter i løypene, skiene holdt seg mot snøen, og vi trengte ikke kjempe oss gjennom svingene. Dette byr til morsom og leken kjøring både på rettstrekninger og i svinger. Man har valgt 146” PowderMax-matte med 51 mm kammer, en veldig populær mattelengde som fungerer ypperlig til snøscooterens motoreffekt på 125 hk. Vi våget oss ut i det litt mer utfordrende terrenget, og det gikk bra i dyp snø, mye på grunn av scooteren smidighet og det faktum at den var utrolig lettkjørt.
Motor som rekker langt
Mange ganger er det maskiner med 800 cc eller større som fanger vår interesse, men etter vår prøvekjøring kan vi konstatere at 600 cc Rotax-motoren som sitter i Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600 R E-TEC ES er tilstrekkelig i de fleste situasjoner. Vi opplevde den som kvikk med god akselerasjon, toppfarten var mer enn tilstrekkelig for morsom løypekjøring, og gasspådraget i dyp snø rakk overraskende langt, men ikke alltid for de bratteste bakkene. På denne modellen er elstart standard, noe som var et pluss for oss som ofte stoppet langs ferden for å fotografere eller diskutere maskinen, men som naturligvis også gjør all kjøring lettere.
Oppsummering
Vi fant at Ski-Doo Backcountry Adrenaline 600R E-TEC ES var lettkjørt og morsom. Den fungerte bra i løypene, men også ved lek og kjøring i relativt utfordrende terreng utenfor løypene. Vi ser for oss en stor målgruppe av kjørere; alt fra nybegynnere til avanserte førere kan ha glede av denne maskinen hvis man er ute etter ren kjøreglede.