Ta kontakt med oss

Sledtrax Tester

TAIGA NOMAD – SLEDTRAX HAR PRØVEKJØRT FRAMTIDENS ELSNØSCOOTER? 

Det har vært mange rykter rundt de kanadiske elsnøcooterne fra Taiga Motors. Under flere år har vi tenkt at de skulle lanseres men en pandemi uten motpart har satt kjepper i hjulet for flere tilvirkere og deriblant Taiga. Men ordspråket lyder… Den som venter på noe godt! Og nå er de endelig her og vi på Sledtrax har fått muligheten til sammen med Skistar Sälen å være en av få som har testet de første serietilvirkede utility snøscooterne på el i Sverige. Så hvordan er Taiga Nomad å kjøre? Og hva er våre førsteinntrykk om fremtidens elsnøcootere fra Taiga? Det og mye mer går vi igjennom i dagens artikkel.

Fra det store kontinentet på den andre siden av polen finner vi Taiga Motors, et selskap som har spesialisert seg på powersportskjøretøy med elektrisk kraftkilde. Nå er man først med den elektriske snøscooteren NOMAD på utility segmentet, men i lineupen finnes også EKKA som er en løssnømaskin og ATLAS på crossover siden. Foruten snøscootere på el har også Taiga en vannscooter kalt ORCA. Det finnes mye å prate og diskutere om når det kommer til elkjøretøy, blant annet miljø, holdbarhet, dyr og natur perspektiv. Det finnes massevis av både fordeler og ulemper med el noe vi ikke kommer til å kommentere i denne artikkelen, vi på Sledtrax gjør helt enkelt det vi er best på, å gi våre lesere de første inntrykkene og følelsene etter en tur bak styret på Taiga Nomad.

Hvordan er Taiga Nomad å kjøre?

Første inntrykket er helt klart uvant. Eksosgassene, lukten og ikke minst den herlige lyden fra en 2-takt eller 4-takts motor når vi turer opp gjennom det svenske fjellet er blåst bort. Følelsen av å være i ett med naturen og suse stille gjennom mark og skog har aldri vært mer åpenbar. Vi kunne småprate når vi kjørte ved siden av hverandre. En uvirkelig og heftig følelse.

Kjørestilling er komfortabel og kontrollene og knappene er der de skal, for dere som kjører nyere Polaris bruker Taiga også Hayes bremser, noe som føles kjent og trygt. Displayen gir en klar oversikt over både strømforbruket, lading av batteriet, hastighet og de ulike kjøremodusene som er tilgjengelige. Teknologien Taiga bruker gjør at beltet ved frakobling (til sammenligning med at man slipper gassen på elektriske biler) generer energi som omdannes til elektrisitet og forbedrer forbruket, noe som gir Nomad hele 100 km rekkevidde. Batteriet hurtiglades til 80% på kun 30 minutter, noe som er imponerende. Den har et lukket kjøle/varmesystem via generator som varmer opp batteriet til ca 20 grader da det er mest effektivt men samtidig kan kjøle batteriene ved høy påkjenning og temperatur.

Mye kan forbedres!

Akkurat som vi var inne på anvender Taiga seg av et ganske smalt belte for å kunne skape mindre motstand når det ruller for å regenerere strøm til batteriet via generatoren når man ikke gasser. Dette er noe som dessverre merkes tydelig ved håndtering av maskinen. Sammen med smale ski (også for å minske motstand, tipper vi) og en høy vekt skaper det en ganske ubalansert maskin som vandrer, den blir dermed ganske vanskelig å svinge med. For å motvirke ubalansen tipper vi at det er årsaken til at man har montert en 45 tom bred forstilling, noe som ikke direkte gjør maskinen smidig ved siden av leden, iallefall under forholdene vi testet den i. Men for en skibakke som er hard og pistet, kan Taiga Nomad fungere bra.

Finishen på maskinen kan også forbedres betydelig, snøscooteren oppleves ikke av oss som velbygd hvis man sammenligner med dagens snøscootere. Mye føles plastikk og rasler, lyskjeglene er et tydelig eksempel på dette da de kan trekkes flere cm i hver retning. Skal man åpne panseret eller dekslene og se over maskinen, må man løsne 10-20 unbrakoskruer noe som føles steingammelt, og tunnelen som stikker ut langt bak beltet ser ut til å komme fra en maskin bygget på 90-tallet. Fotsteget er alt for brede mot det smale setet. Det finnes ikke noe oppbevaringsrom, noe som gjør at man må ha en ryggsekk med kabelen til snøscooteren, ekstra hansker, briller osv.

Oppsummert:

Teknologien er veldig bra fra Taiga i det store og det hele. Man er først ute blant alle snøscooter produsenter som har laget en maskin som faktisk fungerer på el, det skal Taiga ha ros for. Bra jobbet!! På den andre siden finnes det et stort forbedringspotensial når det gjelder byggkvalitet og finish, samt at vi tror at balansen kunne ha vært forbedret. Tar man til seg tilbakemeldingene man får og sørger for å hele tiden utvikle og forbedre sine maskiner, tror vi at Taiga kan ha potensialet for fantastiske elektriske snøscootere i fremtiden. 

Les flere SLEDTRAX TESTER

Les mer om maskinene på TAIGA MOTORS

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Sledtrax Tester

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen