Ta kontakt med oss

Trax Impressions

YAMAHA S-TX GT TURBO – ‘FAST FORWARD FOR TWO’

Noen ganger er du ikke alene om å ville reise raskt gjennom det hvite snølandskap, og hva ville vel ikke vært bedre enn å kunne gjøre det sammen? Med Yamaha S-TX GT Turbo kan vi love at dette vil være en av de raskeste maskinene for to personer på markedet denne sesongen. Vi testet den skikkelig under demokjøringen i West Yellowstone i mars. Nå tar vi ut nesten 200 hestekrefter under optimale forhold med Yamaha’s fantastiske superladede firetaktere.

Utstyrt for lange turer

Med et knappetrykk starter vi den tresylindrede motoren på 1050cc og ‘overladning’, men det er ikke en løssnømaskin eller en sjøracer foran oss. Her har vi i stedet Yamaha’s ‘versting’ i touring-segmentet og bak dobbeltsete med varme til både fører og passasjer finner vi en oppbevaringsboks. Her har de brukt litt tid på boksen, som går godt i ett med maskinen da den er designet mer som boksene du ser på en motorsykkel. Strømlinjeformet og rom som strekker seg over sidene av tunnelen gjør det både stilig og praktisk, her kan du enkelt få med både ved, matsekk og klesskift til lange dager på fjellet.

Kjøreegenskaper til Yamaha GT Turbo?

Med to personer på samme scooter øker også kravene til fjæring og stabilitet, da både vekt og også tyngdepunkt endres. Det var noe vi testet på skogsløypene i de steinete fjellene, og til tross for den høye vekten oppe, er Yamahaen trygg og stabil i kurvene, selvfølgelig er det ikke en SRX, men du kan definitivt kjøre fort selv med to personer på maskinen. I forstillingen sitter den velkjente Fox-støtdemperen med Quick shift-justering, som med tre klikk raskt skifter mellom soft, medium og hard, enkel justering som alle forstår. Boggien gjorde også en god jobb med overload fjærene og støtdemper kalibreringen, det er store ujevnheter som passeres uten støt og når gassen tilføres løfter skiene seg akkurat passe. Akkurat slik at det føles kult ut, men med full kontroll over maskinen, som tross alt har nærmere 200 hestekrefter. Her er det virkelig adrenalin for to!

Teknologien bak Yamaha GT Turbo?

Under prøvekjøringene klarer vi å legge en del mil på Yamaha S-TX GT Turbo og til tross for noen slitsomme partier reagerer vi på at den føles veldig lettkjørt. Her har vi noe som mange konkurrenter mangler, denne supertouringen er utstyrt med elektrisk servostyring. Og i all tyngden rundt snøscootere kan det kanskje tenkes at det blir unødvendig vekt, men vi vil si at den ekstra lette styringen som dette virkelig gir veier opp for den lille ekstra vekten. Det er med andre ord et veldig godt valg av Yamaha å utstyre denne maskinen med servostyring.

Sammendrag

Etter at vi fikk prøvekjørt denne supertouringen i sitt rette element med milevis med løypesystem, kan vi konstatere at det virkelig er en av de kuleste touringscooterne vi har kjørt. Nærmere 200 hk og komfort i både fjæring, servostyring og setevarme gjør at du kan kjøre både fort og langt uten å måtte fryse eller bli sliten. Uansett om du er en eller to personer, og om du skulle kjøre alene, kan du ganske enkelt klikke av passasjersete og plutselig blir touringmaskinen skikkelig sporty i stedet. Det er helt klart med flagget i toppen at Yamaha slipper sin S-TX GT Turbo til de som ønsker å kunne nå langt og komfortabelt.

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR & TOBE OUTERWEAR

Les mer hos YAMAHA

Sjekk ut tillhengerne fra BRENDERUP

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger deres lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen