Ta kontakt med oss

Trax Impressions

ARCTIC CAT CATALYST M600 ALPHA ONE – KATTEN HAR FÅTT NYE STRIPER!

Seks måneder har gått siden verdenspremieren av Catalyst-plattformen på Hay Days, spekulasjonene og forventningene til den nye katten har vært mange. Hvordan vil den oppleves? Hvordan er kjøreegenskapene? Vi kan nå endelig meddele at Sledtrax har vært i kattens hjemland og villmark “West Yellowstone” for å teste den i sitt rette miljø, og det var ingen dårlig opplevelse. Tiden er inne for å gi ut de første inntrykkene i en Trax Impression av Arctic Cat Catalyst M600 Alpha One 146!

Helt siden første sneak peak av den nye Catalyst-plattformen har det vært et stort ønske om å teste de nye stripene på katten. Under SnowShoot som var i West Yellowstone hadde vi privilegiet å kjøre den i flere forskjellige modeller og versjoner, i denne artikkelen skal vi se nærmere på hvordan Catalyst M600 Alpha One 146” oppleves.

Førsteinntrykket!

Vi i Sledtrax ankommer tidlig onsdag morgen til området hvor kattene står i rad, vi er sterkt enige om at linjene og finishen ser veldig bra ut og gir et aggressivt inntrykk. Maskinen jeg skal kjøre for dagen er 146” med 2,6” Powerclaw belte, som kombinert med den pent kuttede tunnelen gjør at maskinen ikke bare ser sint ut, men også smidig. Følelsen sitter igjen når du står på scooteren da de har valgt å gjøre sete betydelig mer smidig enn på forgjengeren, og det føles som om du står lenger fremme på maskinen også.

På tide å kjøre!

Med et knappetrykk starter den nye 600 C-Tec2-motoren, man kan allerede på lave turtall høre at det er en annen låt enn i forrige 600cc. Tilslaget i ADAPT-variatoren er litt høyere enn på 800 C-Tec2, noe som gir en sintere følelse når du skal i vei. Langs løypa opp mot den urørte snøen utfordrer vi 600’en og innrømmer at den har en fin sang når den får litt turtall, gangen er behagelig men på de nesten 3000 meterne vi befinner oss, blir den litt tam. Dette er fortsatt prototyper og vi vet at maskinene som går i produksjon både vil ha ulik programvare og kalibrering som er tilpasset våre nordiske forhold. Etter 30 minutters kjøring begynner vi å nærme oss fjelltoppene vi skal kjøre rundt, løypa er stedvis humpete men demperne fungerer bra. I likhet med alle mountain-maskiner må du ha en aktiv kjørestil på svingete løyper, men Catalysten føles lett og fin å jobbe med fra side til side takket være det nye sete som både er avsmalnet og innfelt mot tanken.

Det uberørte paradiset!

Opp mot toppen er det mulig å finne store urørte områder som har massevis med pudder, det er her maskinen virkelig kommer til sin rett. Den er utrolig enkel å jobbe med og balansen i maskinen er gjennomtenkt, den oppreiste kjørestillingen gir deg god oversikt og det føles som Arctic Cat har tatt mountain-segmentet til et nytt nivå med Catalysten. Når vi passerte en annen liten del av skogen åpner paradiset seg! Vi kommer til et par store “meadows” som har både bakker og skavler å hoppe i, det er her vi tilbringer resten av dagen og får mer enn vår rettferdige del av midje dype puddersvinger og hopp.

Oppsummert

Med krampe i lattergropene er det dessverre på tide å begynne å kjøre ned mot leiren igjen. Det er med en positiv følelse i kroppen vi ser på Arctic Cat’s lineup for vinteren 2024 og vi lengter allerede etter å teste de produksjonsklare modellene i våre nordiske forhold. Hvis det er noen som har vært i tvil om hvor Arctic Cat står, kan vi meddele at med deres utgivelse av Catalyst-plattformen er de garantert her for å bli!

Ikke glem å abonnere på Sledtrax Nyhetsbrev med sjansen til å vinne massevis av nye produkter hver måned!

Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut TOBE

Kontakt din lokale Arctic Cat forhandler:

ØSTLANDET MOTORSERVICE

STJØRDAL MOTORSENTER

Les mer på Arctic Cat

Sjekk ut tilhengerne fra BRENDERUP

Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter.

Fortsett å lese

Mer i Trax Impressions

Facebook

Populær lesning

Instagram

Til toppen