Sledtrax Tester
ARCTIC CAT M600 A1 154” – SLUTRAPPORT
Vår langtest av Arctic Cat M600 A1 154” nærmer seg nå slutten, og det er på tide å oppsummere sesongen bak styret. Det har vært en vinter som har bydd på mye løssnøkjøring, lange turer, mye moro og lek. Hvordan har da Arctic Cat-maskinen fungert for oss, og hva synes vi om den? Dette og mye mer skal vi svare på her og nå!
En rivende start med full sesong og dyp snø
Vår langtest av Arctic Cat M600 A1 154” startet på en suveren måte, snøen lå nemlig dyp, og vi kunne umiddelbart begynne å utforske maskinen. Årsaken til dette er imidlertid ikke like positiv, det var nemlig leveringsforsinkelser som gjorde at premieren ble utsatt noe. Vi startet testen direkte med en lengre tur for å få følelsen av maskinen, noe dere har kunnet lese om i den første artikkelen i denne langtesten. Da ble vi positivt overrasket over hvor leken maskinen var, og dette er noe som har fulgt oss gjennom hele sesongen. Men vi ble også overrasket over drivstofforbruket, som på den første turen landet på ca. 4,5 liter per mil ved relativt moderat kjøring. Dette kan vi nå være beroliget over, for under de siste lange turene havnet vi på mye bedre tall, rundt 2,2 liter per mil, noe som er betydelig hyggeligere tall. Dette er imidlertid bare en pekepinn på forbruket, da det påvirkes sterkt av hvordan man kjører maskinen. Men det er betryggende å vite at maskinen har god rekkevidde hvis man skal planlegge lengre turer.
Hvordan fungerer Arctic’en i løssnø?
At løssnøkjøringen er der Arctic Cat M600 A1 154” gjør seg best, er knapt overraskende. Men det er også her vi har blitt mest imponert over maskinen. Kanskje ikke egenskapen med å komme lengst i løssnøen, for der blir snøscooteren virkelig leken. I stedet vil vi fremheve hvor utrolig lett håndterbar og tilgivende Catalysten er. Selv om man holder god fart i løssnøen og kaster snøscooteren til siden for å bytte retning, følger den kommando uten noen som helst innvendinger. Det er ingen kast, og belte sitter som limt i snøen, ingen tendens til å skli.
Hvis man kombinerer dette med den lille innsatsen som kreves av deg som fører for å initiere en sving, får man en snøscooter som rett og slett er lett å kjøre. For å understreke dette ytterligere kan vi legge til at vi opplever en markant forskjell i hvordan denne snøscooteren er å håndtere sammenlignet med tidligere modeller med singel rails, der vi til tider har opplevd dem som litt «ustødige». Denne tendensen er nå et “minne blott”.
Egenskaper utenfor løssnøen
Arctic Cat M600 A1 154” er laget for løssnøen, og der er den veldig leken og også lett håndterbar. Men man har ikke alltid løssnø rett utenfor hytta eller parkeringsplassen, og før eller senere vil ledkjøring bli et faktum. Hvordan oppfører Arctic-maskinen seg der? Kjølingen er nok det første man merker som ikke er laget for ledkjøringen. Til tross for at man bruker de inkluderte isriverne, øker motortemperaturen betydelig når man putrer langs leden, til den grad at det kan bli et problem. Deretter kommer vi til neste punkt som vi tror folk flest kan reagere på, og det er hvordan singel railen påvirker ledegenskapene. For det blir mer følsomt i hvordan man tar kurvene med snøscooteren for å unngå å havne på et spor inn eller ut av svingen. Men er man bare oppmerksom på disse to detaljene, takler den rene løssnømaskinen transportene uten problem. Den oppleves like livlig på hardt underlag, og man kan uten problem løfte skiene når man skal passere hindringer langs leden.
Hvordan har maskinen fungert for oss?
Fra esken kommer denne maskinen med en hel del innovative løsninger, men også virkelig praktiske funksjoner som et lett tilgjengelig oppvarmet hanskerom foran styret. Dette er veldig praktisk for ting man vil ha rask tilgang til, som et par tynnere hansker for actionfylt kjøring. Men det er ikke nok hele veien, og i løpet av sesongen utstyrte vi maskinen med en tunnelvekse som til tross for sitt slanke utseende rommet alt vi trengte å ha med oss, til og med kamerautstyr for fotografering. Denne vesken festes med Arctic Cats ATACH-system som på en smidig og veldig stabil måte fester utstyr på tunnelen.
En del av innovasjonen vi ser på maskinen er stigtrinnene i kompositt. Her har vi både ris og ros, da vi opplever at de bygger opp snø unødvendig lett, og da blir de glatte. Vi vet imidlertid at det finnes alternativer tilgjengelig for de som vil rette på dette ved å supplere med aluminium stigtrinn som ser ut til å ha en litt tynnere profil. En veldig positiv ting med den originale løsningen er imidlertid at man veldig enkelt kan bytte disse hvis uhellet skulle være ute, noe som dessverre skjedde for oss. Ved en anledning kom vi for nær et tre som vanligvis ville endt med en dyr reparasjon eller kanskje til og med en forsikringssak. Men med denne løsningen kostet det knapt 1500 kr og 30 minutter i garasjen som trengtes. Hele stigtrinnet er skrudd fast og er veldig enkelt å bytte.
Oppsummering
Dette er uten tvil den absolutt morsomste og mest lekne maskinen vi har sett fra Arctic Cat, og da skal man huske at det er en 600cc maskin. De 125 hestekreftene som C-TEC 2-motoren leverer går veldig langt i dette chassiset, og vi må si at Arctic Cat har truffet blink med denne maskinen. Er det ting å forbedre – absolutt, som et større display og mer moderne teknologi. Men vi vet allerede nå at dette er på vei. Arctic Cat M600 A1 154” er og forblir en maskin som imponerer oss, og som vi nå vil fortsette å kjøre hele våren ut!
Hvis du liker klærne i artikkelen, sjekk ut FXR
Les mer SLEDTRAX TESTER
Les mer Arctic Cat reportasje
Kontakt din lokale Arctic Cat forhandler:
Disclaimer: All frikjøring, foto og film foregår i Sverige og utenfor Norges grenser hvor vi følger lover og forskrifter